ATPI Sports Events kiest andere weg

Met de komst van Sunweb als travel partner van NOC*NSF komt er in 2020 na 24 jaar een einde aan de samenwerking tussen ATPI en de sportkoepel. Helen van Berkel, Global Head of Events, en Jeroen van Hest, Director of Group Marketing & Commercial Services, gaan in op de achtergronden van de scheiding.

“Ons contract met NOC*NSF loopt na Tokyo 2020 af”, zegt Van Hest. “Dan ga je ruim van te voren met elkaar praten over de periode daarna. Wij hadden bepaalde ideeën in welke richting wij wilden als bedrijf. NOC*NSF wil graag TeamNL ontwikkelen en was daarvoor op zoek naar een reispartner die meer op de consumentenmarkt actief is. Dat zijn wij niet. We hebben geconcludeerd dat we die twee niet bij elkaar gaan brengen. Toen NOC*NSF Sunweb kon tekenen als partner kreeg het traject wel een wat andere wending en was het voor ons even de vraag hoe we daar dan nog inpasten voor Tokyo. Daar zijn we goed uitgekomen. We blijven voor Tokyo doen wat we altijd al deden, zonder het stukje consumentenmarkt.”
“Bovendien stapt Sunweb straks op het hoogste sponsorshipniveau in en dat is iets dat wij niet ambieerden”, vult Van Berkel aan. “Voor Sunweb is het TeamNL-platform van een andere waarde dan voor ons als speler in de b2b-markt. Wij begrijpen de keuze van NOC*NSF heel goed. Sunweb is een heel ander bedrijf dan wij en zij stappen hiermee in een mogelijkheid die interessant is voor hun business.”

Het speelveld rondom de Olympische Spelen met name op zakelijk gebied wordt steeds moeilijker

Helen van Berkel

In de afspraken met NOC*NSF blijft ATPI Sports Events tot en met Tokyo 2020 de zakelijke markt, de sporters, NOC*NSF en de partners bedienen. Daarna stopt de samenwerking met NOC*NSF. ATPI blijft natuurlijk wel actief in de Nederlandse sport, onder andere als travel partner van verschillende bonden zoals de zwembond, judobond, wielrenbond en schaatsbond. Als partner van het Canadees Olympisch Comité blijft ook de relatie met de spelen bestaan.
"Voor de Olympische Spelen hebben wij altijd de consumentenmarkt bediend met entreekaartenverkoop en reisarrangementen", zegt Van Berkel. "Voor Londen 2012 was dat zelfs aanzienlijk, maar bij bijvoorbeeld de laatste spelen in Pyeongchang was dat nadrukkelijk minder. Daar 365 dagen per jaar op activeren en sales op voeren zoals Sunweb dat gaat doen, behoort niet tot onze corebusiness. De ambities van Sunweb op de consumentenmarkt zijn wat dat betreft veel groter dan wat wij zouden doen. Het is hun business.”

De markt voor zakelijke reizen is ook veranderd, signaleert Van Berkel. Oorzaak is niet zozeer de bestemmingen die, zeker Olympisch, de laatste jaren ver weg liggen, maar meer de strakke reguleringen rondom dit soort reizen. “Lastige steden hebben we altijd wel gehad”, zegt Van Berkel. “Er zijn altijd omstandigheden van buitenaf die het voor de zakelijke markt lastig maken, of dat nu Beijing, Sotsji of Pyeongchang is. Zelfs Sotsji was een uitdaging, hoewel het maar 4 uur vliegen is. Maar door alle reguleringen zoals op het gebied van compliance en interne gedragsregels wordt het speelveld rondom de Olympische Spelen met name op zakelijk gebied steeds moeilijker en werden de activaties van partners als Randstad en EY steeds minder. Ver weg bestemmingen maken het dan niet gemakkelijker.”

De hele guest experience opzetten die helemaal aansluit bij wat je als merk wilt zijn hebben we geperfectioneerd.

Jeroen van Hest

Ook voor ATPI Sports Events zelf is de focus met betrekking tot het organiseren van zakelijke reizen de laatste jaren veranderd. Het bedrijf heeft een aantal focusgebieden gedefinieerd waarvan zeilen bijvoorbeeld een belangrijke is. ATPI was partner van Heineken in de Heineken Regatta en bij de afgelopen Volvo Ocean Race hospitalitypartner van de raceorganisatie en partner van verschillende zeilteams zoals Team Brunel en Team Vestas. Natuurlijk hoopt men dat men ook in de volgende race (start in 2021) opnieuw de hospitalitypartner kan zijn. Van Berkel en Van Hest laten weten dat in ieder geval binnenkort nog een mooi partnership op het gebied van zeilen wordt aangekondigd. Dat zal niet de America’s Cup zijn (hoewel die hoog op het verlanglijstje staat), maar de kans lijkt aanwezig dat het met Sail 2020 te maken heeft.
Een ander domein dat de komende jaren steeds belangrijker zal worden voor ATPI Sports Events is Formula E. Zo is onlangs een partnership aangegaan met het NIO Formula E Team. Heineken International wordt door ATPI Sports Events ondersteund bij hun zakelijke hospitality rondom een aantal sponsorships.

Maar het zijn niet alleen de domeinen waarop een veranderde focus ligt. “Onze strategische focus ligt veel meer op het helpen van bedrijven om hun sponsorships en properties langs de as van hospitality te activeren”, zegt Van Hest. “Iedereen kan een marketingcampagne optuigen, maar de hele guest experience opzetten die helemaal aansluit bij wat je als merk wilt zijn is iets wat we afgelopen jaren tot in de toppen van onze vingers hebben geperfectioneerd. Dat is echt op maat, want ieder bedrijf heeft zijn eigen wensen wat betreft zijn guest experience. Onze kracht is die programma’s precies af te stemmen op type doelgroepen en die ook on-site begeleiden. Dat is veel meer het gebied waar we actief zijn en willen groeien.”