AZ bereikt akkoord met Under Armour

AZ heeft een akkoord bereikt met het ambitieuze Amerikaanse sportmerk Under Armour over een partnerschap voor meerdere seizoenen.

Under Armour wordt de officiële kledingleverancier van de A-selectie en AZ Jeugdopleiding.

Naast AZ heeft Under Armour een samenwerking met onder meer Tottenham Hotspur (Engeland), São Paulo (Brazilië), Colo-Colo (Chili), Cruz Azul en Toluca (beide Mexico). Ook contracteerde het merk onlangs Memphis Depay, die precies aansluit bij de gedachtegang van Under Armour: rijzende sterren naar een hoger niveau brengen. Naast voetbalclubs en spelers heeft Under Armour veel topatleten uit andere sporten onder contract staan, zoals Andy Murray (tennis), Michael Phelps (zwemmen), Lindsey Vonn (skieën), Lindsey Jacobellis (snowboarden), Shani Davis (schaatsen) en Tom Brady (American Football).

’"Under Armour is een sterke partner die dezelfde ambities heeft als AZ”, reageert Directeur Algemene Zaken Robert Eenhoorn. "Het merk is flink opgeklommen in de sportkledingmarkt. In Amerika is Under Armour inmiddels een stevige top-3-speler. Under Armour staat voor presteren en innoveren. Die kernwaarden sluiten naadloos aan bij AZ.”

"Het zegt veel dat Under Armour de interesse heeft gewekt van dé sterren van de nieuwe generatie”, gaat Directeur Voetbalzaken Earnest Stewart verder. "We zijn trots dat wij als AZ op het vasteland van Europa één van de eerste clubs zijn om in hun kleding te spelen. Ik weet één ding zeker: we zijn zeker niet de laatste club die dit ambitieuze merk aan zich weet te binden. Under Armour gaat ook een belangrijke rol spelen op ons nieuwe AFAS Trainingscomplex, om zo onze talenten optimaal te kunnen ontwikkelen.”

"AZ heeft een ambitieuze en innovatieve geest, net zoals Under Armour”, zegt Chris Bate, Under Armour's Managing Director Europa. "Deze samenwerking is een voorbeeld van onze daadkracht om snel te groeien op de Europese voetbalmarkt. We zijn verheugd dat we AZ kunnen helpen om succes te behalen en hun nieuwe generatie voetballers naar de top te brengen, door middel van onze innovatieve ideeën en producten.”

AZ gaat in het seizoen 2015-2016, mede door inspraak van de supporters, weer ineen volledig rood thuisshirt spelen. Daarmee gaat de club terug naar periodes van weleer. Zo werd AZ in 1980-1981 kampioen in een volledig rood shirt, klom het in de jaren ’90 in hetzelfde tricot op vanuit de Eerste Divisie en verraste AZ in een rood shirt onder Co Adriaanse en Louis van Gaal vele Europese topclubs. Ook zette AZ in het volledige rode shirt het record neer van 32 ongeslagen Europese thuisduels op rij.
In juni gaat Under Armour hard aan de slag om het AZ Fancentrum te restylen. Naast AZ-kleding presenteert het merk hier ook een groot deel van de eigen sport- en vrijetijdscollectie. Het nieuwe AZ-tenue voor het seizoen 2015-2016 is medio juli verkrijgbaar voor supporters. Naast trainings- en wedstrijdkleding worden ook onder meer AZ-replicaproducten verkrijgbaar via de club en www.underarmour.nl.

Under Armour werd in 1996 opgericht door de huidige CEO Kevin Plank. Vanuit thuisstad Baltimore (Maryland) veroverde het bedrijf in een relatief korte periode een groot deel van de sportkledingmarkt, onder andere door hun befaamde onderkleding. Under Armour had in 2014 een omzet van 2,8 miljard euro. Er werken momenteel wereldwijd zo’n 10.000 mensen voor de onderneming. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Under Armour is wereldwijd ook leverancier van de grootste gezondheids- en fitnessapplicaties zoals UA Record, MapMyFitness, Endomondo en MyFitnessPal.