Blog: Formula 1 GP Monza (1)

Sponsorreport-medewerker Wally Cartigny is dit weekend bij de ''Formula 1 Gran Premio Heineken’ in Monza, Italië. Hij doet verslag van de sponsoractivaties rondom de race en natuurlijk Max Verstappen.

Warmdrinken in de kou

De Grand Prix-zaterdag is de dag van de kwalificatieronden. Die valt vandaag in Monza letterlijk in het water. De regen komt met bakken uit de lucht waardoor de races worden vertraagd. De talrijke racefans in Italië, natuurlijk de thuishaven van Ferrari, hebben de regen en kou getrotseerd. Velen wisten alleen niet dat het weer zo slecht zou zijn; gisteren was het warm en droog en dus lopen ze nu nog in T-shirts en korte broeken door de modder.

Bij gebrek aan actie op het circuit is het in de fanzone drukker dan ooit. Hier kan je zaken die met F1 te maken hebben van dichtbij zien en ervaren, zoals (oude) modellen van vermaarde racewagenmerken en turbines waarin de kracht van een F1-bolide wordt gesimuleerd. De raceteams en hun sponsors zijn hier ook actief, maar niet allemaal. Zo is Shell nergens te bekennen. En Exact en DHL zijn hier ook afwezig, maar die hebben ook minder belang bij activatie van de consument. Bovendien kan toch niemand heen om de camera-helicopter met DHL-logo die voortdurend laag over het circuit scheert. Johnnie Walker is er wel. Topdrukte vandaag in de mooie houten stand van deze sponsor. De whisky en mixes zijn met het Italiaanse hondenweer van het moment een perfecte warmhouder. En een gratis foto van jezelf in een Johnnie Walker-houding vindt iedereen leuk, zelfs de aanwezige jeugd die nog niet mag drinken. Straks mag het wel en dan zit zo''n foto zeker nog voor in het geheugen.

Een gratis foto van jezelf in een Johnnie Walker-houding vindt iedereen leuk

Heineken doet iets vergelijkbaars. Iedereen mag op een trampoline van de biergigant een ''stage jump'' maken en het fotoresultaat ontvangen per e-mail, of als winnende coureur op de foto met twee knappe vrouwen. Dat is nog sympathieker dan de verkoop van Heineken-paraplu''s en -regenjacks in de fanzone, die aan het einde van de ochtend overigens al behoorlijk was uitgeput.

Ook Rolex is hier actief, zij het subtiel. Wie geen zin heeft om het eigen horloge of de mobiel bloot te stellen aan de regen, kan op de staande Rolex buitenklok zien of het al tijd is om terug te lopen naar de zitplaats in het stadion. Daar gaat aan het einde van de middag alsnog de uitgestelde kwalificatieronde van start. Hamilton en Verstappen stelen daar de show. Waarna het stadion leeg loopt en het ondanks de regen nog even heel druk wordt bij de stands van Mercedes en Red Bull in de fanzone.