EasyToys hoofdsponsor OKT curling

Zondag 5 december gaat voor de eerste keer in Nederland het olympisch kwalificatietoernooi (OKT) curling van start. Negentien landen strijden in drie categorieën voor een plek op de Olympische Winterspelen, februari volgend jaar in Beijing, China. EasyToys, de grootste erotische webwinkel van de Benelux, is hoofdsponsor van het evenement en verandert de voor curling zo belangrijke ‘hoglines’ in hun typisch roze tintje.

De hoglines zijn de lijnen van waar spelers de stenen moeten werpen en traditioneel kleuren deze blauw. Dat deze nu op de olympische ijsvloer roze zijn, is een wereldprimeur. Dat ook het logo van EasyToys twee weken lang in het ijs te zien is van de Elfstedenhal deed de nodige wenkbrauwen fronzen. “We zijn ontzettend blij met de samenwerking met EasyToys, een grote speler uit de regio met een grote liefde voor sport”, stelt Norberth Korsmit, aanjager van het OKT-curling in Leeuwarden. “Vanaf het eerste moment dat ze hierbij betrokken zijn, hebben zij zich met volle energie en overgave aan het toernooi en de sport verbonden. Dat heeft een sport als curling in Nederland nodig.” Het toernooi is de komende weken in ruim 25 landen te volgen.

Bij EasyToys is inmiddels het curling-enthousiasme aangewakkerd. “Het is fantastisch dat we op deze manier een olympisch toernooi in Nederland kunnen ondersteunen,” zegt Eric Idema, CEO van EasyToys. “Sinds ons sponsorschap van FC Emmen bereiken we steeds meer mensen met onze missie om seksualiteit op een leuke en speelse manier onder de aandacht te brengen. Taboes doorbreken doe je ook door midden in de samenleving te staan. Met EasyToys als hoofdsponsor van het olympisch kwalificatietoernooi in Leeuwarden komt dat allemaal samen. Daar loop ik wel warm voor. Een trots kloppend sporthart.”

Tijdens de rustdag van het kwalificatietoernooi, op vrijdag 10 december, organiseert EasyToys een eigen competitie. Onder de noemer ‘EasyToys blij dat ik glij’ gaan diverse teams de curlingstrijd met elkaar aan. Namens onder andere EasyToys, Rumag, FC Emmen, Dance4Life en Slam! zullen bekende Nederlanders hun curlingkwaliteiten aan elkaar toetsen.

Ondanks dat curling één van de oudste teamsporten ter wereld is en het in de zestiende eeuw al werd beoefend in Nederland, is de sport hier een stuk minder bekend dan het zo geliefde wedstrijdschaatsen. Korsmit hoopt dan ook met het olympisch kwalificatietoernooi in Nederland dat curling hier nog verder aan populariteit zal winnen. "Dat elke ijsbaan in Nederland een curlingclub krijgt en natuurlijk dat de Nederlandse heren zich voor het eerst in de geschiedenis plaatsen voor de spelen,” aldus de sportmarketeer.

Het OKT Curling wordt ook mogelijk gemaakt door Asito als presenting partner.

Boycot

EasyToys blijkt wel voor een aantal landen voor problemen te zorgen. Onder andere de Verenigde Staten en Japan willen het toernooi niet uitzenden omdat de naam van de erotische webshop zichtbaar is. De naam EasyToys is in Leeuwarden onder meer geplaatst op de ijsvloer zelf, net als de namen van andere sponsors.

"Wij hebben duidelijke afspraken gemaakt met de World Curling Federation", zegt Dagmar van Stiphout, projectmanager van het toernooi in Leeuwarden, waar ook het Nederlandse team aan meedoet. "Zij weten wie onze partners zijn en daarvoor hebben we dus ook toestemming. We hebben heel zorgvuldig gehandeld. Nu zijn we er achter gekomen dat een aantal broadcastpartners vindt dat ze de wedstrijden niet uit kunnen zenden."

EasyToys vindt het jammer dat sponsoring van sport nu opnieuw tot ophef leidt. In september vorig jaar verbood voetbalbond KNVB dat FC Emmen met de naam van EasyToys op het shirt speelde. Na overleg kwamen de partijen toch tot elkaar en mocht het alsnog. "We zijn wel verbaasd", zegt een woordvoerster. "We zijn een net bedrijf en vinden curling een toffe sport waar we graag onze naam aan verbinden. Op dit moment wachten we de ontwikkelingen even af."