Eerste Divisie dichtbij nieuwe naamgever

De Eerste Divisie is dichtbij een nieuwe naamgever. Dat zegt Marc Boele, directeur van de Coöperatie Eerste Divisie (CED), tegen Sponsorreport.

De CED is in gesprek met twee zeer serieuze kandidaten, die wel beide naamgeving als voorwaarde hebben. "Met beide kandidaten zijn we zeer tevreden zijn”

De bijdrage van de nieuwe naamgever zal tussen de 1,5 en 2 miljoen euro liggen, met daarbinnen een variabele component. De CED wil graag een contract voor een periode van 3 tot 5 jaar afsluiten. Het contract met de huidige naamgever Jupiler loopt deze zomer, na 12 jaar sponsoring, af.

"Beide partijen hebben aangegeven dat de naamgeving voorwaarde is, dus het zal vooralsnog een van de twee worden en niet een model met twee hoofdsponsors zoals bij de Eredivisie", vertelt Boele. "Maar zoals altijd bij dit soort onderhandelingen is het pas echt als er een handtekening onder staat.”

In de aanstaande rebranding van de Eerste Divisie zonder Jupiler houdt Boele dan ook voorlopig vast aan de look & feel zoals hij nu is, maar dan met de woorden Eerste Divisie in plaats van Jupiler League. "Mocht de naamgever zeker zijn, dan kunnen we het altijd nog aanpassen en wordt het een echte rebranding. Ik begrijp dat Jupiler destijds bij de start van de sponsoring pas half juli definitief ja had gezegd en er toen uit alle macht alles moest worden aangepast. Ik hoop half juli op vakantie te kunnen!”, lacht Boele.

Een uitgebreid interview met Marc Boele verschijnt volgende maand in Sponsorreport.