F1 naar Zandvoort, Heineken titelsponsor

De Formule 1 komt definitief terug naar Zandvoort. Dat is vanochtend bekendgemaakt. Heineken wordt titelsponsor van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix. Andere event supporters worden Jumbo, Pon, CM.com, VolkerWessels en Talpa Network.

Heineken stapte drie jaar geleden in de Formule 1 en voegt Zandvoort nu toe aan de rij races in China, Brazilië en Italië waar het bedrijf al hoofdsponsor is. Heineken is ook al partner van het Circuit Zandvoort. Verder worden Jumbo, persoonlijk sponsor van F1-coureur Max Verstappen, Pon, VolkerWessels, CM.com en Talpa Network event supporter.

De Formule 1-race komt na 35 jaar voor tenminste drie jaar weer terug naar Zandvoort. In 2020 zal de race waarschijnlijk in het eerste weekend van mei gereden worden. Aan de plannen is meer dan twee jaar gewerkt door de eigenaar van het circuit Prins Bernhard van Oranje jr., samen met zijn zakenpartner Menno de Jong. Voormalig F1-coureur Jan Lammers wordt sportief directeur.

Om de GP te mogen organiseren is er naar schatting tussen de 30 en 40 miljoen euro nodig. Daarvan gaat 20 miljoen naar de organisatie van de races Formula One Management (FOM). Daarnaast moet er eenmalig ongeveer tien miljoen geïnvesteerd worden in de infrastructuur van het circuit (pitstraat, hoofdtribune, uitloopstroken). De kosten van de organisatie van het evenement zelf liggen tussen 2,5 en 5 miljoen euro. De gemeente Zandvoort steunt de plannen met 4 miljoen euro.

Voor de Nederlandse organisatie moeten de inkomsten vooral uit entreegelden, catering en event supporters komen. Wat betreft bezoekersaantallen worden in verschillende media cijfers genoemd die variëren van 200.000 tot zelfs 300.000 bezoekers in drie racedagen. Met zo'n 150.000 bezoekers zou de organisatie uit de kosten zijn. Pon, eigenaar van fietsenmerk Gazelle, gaat als event supporter fietsen ter beschikking stellen om de autodruk op de routes naar het stadion te verminderen.

De grote sponsorcontracten, zoals met global partners Heineken, DHL, Pirelli, Emirates en Rolex, lopen via FOM zelf. De Nederlandse organisatie heeft verschillende sponsorpakketten in de verkoop voor het event die in grootte variëren van 0,5 tot 1 miljoen euro in de hoogste categorie en van 0,2 tot 0,5 miljoen euro in de categorie daaronder.
Rond de race wordt ook een vijfdaags festival georganiseerd met artiesten.