Ferrero lanceert actieplan om sportplezier kinderen te vergroten

Ferrero en NOC*NSF gaan verder invulling geven aan het partnership tussen Kinder+Sport en de Nationale Sportweek. Hiervoor lanceerden ze op woensdag 21 september het actieplan ‘Joy of Moving’ met een 3D straattekening door de Utrechtse kunstenaar Ruben Poncia dat als thema ‘sportplezier’ heeft. Doel is vanuit de Nationale Sportweek initiatieven te ontplooien met als speerpunten kennis en plezier die op een duurzame manier bijdragen aan meer en beter bewegen door kinderen.

Olivier Zwolsman, MVO manager Ferrero Nederland: "De Nationale Sportweek is een heel sterk platform om kinderen te bereiken en in beweging te brengen. Zeker nu de Sportweek is verhuisd naar september. Dat is de start van het sportjaar én van het schooljaar. Het idee is activiteiten tijdens de Nationale Sportweek te starten en vervolgens het hele jaar door te trekken. Bij het ontwikkelen van het actieplan hebben we samen met NOC*NSF goed gekeken waar we echt toegevoegde waarde kunnen creëren. Er gebeurt namelijk al heel veel in Nederland op het gebied van sport en bewegen voor kinderen. We zijn ervan overtuigd dat we daarin zijn geslaagd en zijn heel trots op het actieplan dat er nu ligt.”

Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling van NOC*NSF: "Dit initiatief van Ferrero is een mooie aanvulling op het bestaande lange termijn partnership dat er al is tussen hun programma Kinder+Sport en de Nationale Sportweek van NOC*NSF. Met de kennis die we opdoen uit het actieplan ‘Joy of moving’ kunnen we scholen ondersteunen in het verder optimaliseren van de bestaande schoolsportprogramma’s, zodat ze daadwerkelijk bijdragen aan meer sportplezier.”‘Joy of Moving’ is een internationale campagne vanuit het project Kinder+Sport, een internationaal programma van Ferrero dat al loopt in ruim 20 landen. En nu dus ook Nederland.

Een van de onderdelen is de MQ Schooltest: een wetenschappelijk onderbouwde beweegtest die de mogelijkheid biedt om op laagdrempelige wijze – in 1 minuut per kind – de motorische ontwikkeling van kinderen te testen. Het voltooien van de 3D straattekening wordt afgesloten met een streetart-workshop voor 50 kinderen uit diverse Utrechtse wijken. De Nationale Sportweek is een initiatief van NOC*NSF met als doel sporten en bewegen te promoten. Tijdens de week openen honderden sportclubs, sportbonden, gemeenten en andere organisaties hun deuren en verzorgen ze sportclinics, -toernooien en -demonstraties. Verenigingsleden worden via de ‘Ik neem je mee!’ campagne uitgedaagd iemand mee te nemen naar zijn of haar club om samen de start van het sportseizoen te beleven.

Behalve Ferrero zijn ook de Nederlandse Loterij, Campina en Asics partner van de Nationale Sportweek. De nieuwe NOC*NSF-partner Albert Heijn grijpt de Nationale Sportweek aan om in Utrecht de AH Sportweken te lanceren die Albert Heijn samen met het NOC*NSF en betrokken sportbonden en gemeenten houdt. Daarbij kan men sparen voor gratis proefsporten bij een van de sportclubs uit de regio Utrecht die meedoen.

Foto door Desiree Meulemans