Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix: de sponsors

Na een afwezigheid van 35 jaar keert de Formule 1 terug naar Nederland. Met Heineken als titelsponsor zal de officiële naam van het evenement luiden: Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Welke rol krijgen de verschillende sponsors van de race?

"We zijn bijzonder verheugd om aan te kondigen dat de Formule 1 naar Nederland terugkeert op het circuit van Zandvoort", zei Chase Carey, CEO van Formula One Management (FOM). "Vanaf het begin van onze ambtstermijn in de Formule 1 zeiden we dat we wilden racen op nieuwe locaties, terwijl we tegelijkertijd de historische wortels van de sport in Europa respecteerden. Volgend seizoen zullen we daarom een gloednieuwe straatrace houden die zal worden gehouden in de Vietnamese hoofdstad Hanoi, evenals de terugkeer naar Zandvoort, na een afwezigheid van 35 jaar; een circuit dat heeft bijgedragen aan de populariteit van de sport over de hele wereld. In de afgelopen jaren hebben we een heropleving van de belangstelling voor de Formule 1 in Nederland gezien, voornamelijk dankzij de enthousiaste ondersteuning van de getalenteerde Max Verstappen, zoals te zien aan de oranje zee op zoveel races. Ongetwijfeld zal dit volgend jaar de overheersende kleur in de tribune van Zandvoort zijn. "

Heineken is titelsponsor

Heineken Internationaal is al enige seizoenen Global Beer Partner van de Formule 1 en wordt in 2020 ook de exclusieve naamgever van de Nederlandse Grand Prix.
Hans Erik Tuijt zei: “In 2016 ging de wereldwijde samenwerking tussen Heineken en de Formule 1 officieel van start. In de eerste plaats als exclusieve bierpartner gedurende het gehele racetoernooi wereldwijd, maar ook als titelsponsor op de circuits van China, Italië en Mexico. Het mag geen verrassing zijn dat de ‘thuiswedstrijd’ in Zandvoort voor Heineken extra speciaal is. Binnen het Formule 1 partnership heeft verantwoorde alcoholconsumptie een prominente plek. Heineken zal de race inzetten om haar ‘When You Drink Never Drive’ boodschap verder uit te dragen. In dit licht zal op de boarding Heineken 0.0 te zien zijn. Formule 1 is voor Heineken veel meer dan alleen een race, de voor- en napret is minstens zo belangrijk. Als het gaat om sfeer en sport heeft Heineken een naam hoog te houden. Met die mindset zal een feest van formaat neergezet gaan worden. Niet alleen op het circuit maar ook daarbuiten. De komst naar Nederland in 2020 is een enorme beloning voor alle miljoenen race fans die ons land rijk is. Heineken is trots om daar onderdeel van te kunnen zijn.”

Er zal een feest van formaat neergezet gaan worden

Hans Erik Tuijt (Heineken)

Pon

Pon ondersteunt de komende jaren de Dutch Grand Prix. Met 125 jaar ervaring in mobiliteit en een breed scala aan mobiliteitsproducten en diensten in zijn portfolio, is Pon een vanzelfsprekende partner. Het Nederlandse familiebedrijf heeft bovendien een historische link met de Grand Prix in Zandvoort. Ben Pon nam in 1962 als Formule 1-coureur deel aan de Grand Prix van Nederland. De tribune naast de hoofdtribune langs de start/finish van het circuit zal tijdens de Dutch Grand Prix tot ‘Ben Pon tribune’ worden gedoopt. Gazelle zal bovendien fietsen beschikbaar gaan stellen om de druk rondom de verkeerswegen naar het circuit te verminderen.

CM.com

CM.com gaat als Conversational Commerce partner de ticketverkoop verzorgen. Daarnaast zal CM.com de betalingen op het evenement afhandelen. En in de aanloop daarnaartoe zal CM.com de fan-beleving optimaliseren door middel van Mobile Messaging en andere digitale technieken.
CEO Jeroen van Glabbeek zei: “Toen de ambitieuze initiatiefnemers van de Dutch Grand Prix op zoek gingen naar de meest moderne manier van ticketverkoop, kwamen ze al snel bij CM.com uit. Omdat de medewerkers van CM.com ware sportliefhebbers zijn met een voorliefde voor techniek, werd de relatie uitgebouwd naar een partnerschap. CM.com is er klaar voor om het internationale GP-publiek de kracht te laten ervaren van Conversational Commerce - de nieuwe standaard voor interactie tussen bedrijven en consumenten. Door middel van Mobile Messaging en Payments, krijgen de fans op hun mobiele telefoon een optimale beleving.”
CM.com was afgelopen vier jaar hoofdsponsor van NAC Breda.

Jumbo Supermarkten

Frits van Eerd, CEO Jumbo: “Als trotse sponsor van Max Verstappen vindt Jumbo het natuurlijk geweldig dat er een officiële Dutch Grand Prix naar Nederland komt. We ondersteunen jong, sportief talent als Max al jarenlang en organiseren samen al vier jaar op rij de drukbezochte Jumbo Racedagen. Hiermee leeft de autosport als nooit tevoren en zijn jong en oud weer in de ban van de Formule 1. We zijn blij dat wij op deze manier hebben kunnen bijdragen aan de groeiende populariteit van de autosport in Nederland. We blijven Nederlandse families ook de komende jaren verrassen. Op welke manier Jumbo onderdeel gaat uitmaken van de Dutch Grand Prix wordt nog bepaald. We richten ons momenteel op de aankomende editie van de Jumbo Racedagen, op 18 en 19 mei aanstaande.”

Inmiddels is duidelijk dat de Jumbo Racedagen volgend jaar geïntegreerd gaan worden in het F1-weekend. Frits van Eerd laat weten: "Met Max Verstappen en de Jumbo Racedagen leeft de autosport als nooit tevoren in Nederland en zijn jong en oud weer in de ban van de Formule 1. We vinden het dan ook geweldig dat we de Jumbo Racedagen vanaf volgend jaar kunnen integreren in het grootste autosportevent ter wereld.”

Jumbo geeft te kennen nog niet duidelijk voor ogen te hebben hoe de Racedagen precies worden geïntegreerd. In de wandelgangen gaat het gerucht rond dat de trainingsdag op vrijdag een 'Jumbo-tintje' kan krijgen.

VolkerWessels

Alfred Vos, COO van VolkerWessels zei: “De Dutch Grand Prix wordt een evenement waar innovaties, technologie en realisatie op het hoogste niveau en op een wereldpodium bij elkaar komen. Wij zijn trots om als partner van de Dutch Grand Prix het circuit, telecommunicatie en overige infrastructuur op een niveau te brengen wat past bij een evenement van dit kaliber.”

De Dutch Grand Prix wordt een evenement waar innovaties, technologie en realisatie op het hoogste niveau bij elkaar komen

Alfred Vos (VolkerWessels)

Talpa Network is mediapartner

Peter de Mönnink, CEO van Talpa Network zei: “Het is geweldig dat de koningsklasse van de autosport sinds 35 jaar weer naar Nederland komt. We zijn heel blij voor de vele fans van de Formule 1 en van Max Verstappen dat dit - mede dankzij oer-Hollands ondernemerschap - is gelukt. Talpa Network is een trotse partner van Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix. Wij willen eraan bijdragen dat zoveel mogelijk Nederlanders kunnen genieten van de Formule 1 in Zandvoort, de meesterlijke prestaties van de teams en natuurlijk in het bijzonder Max Verstappen.”
Radio 538 en Radio Veronica geven vanaf aanstaande maandag de allereerste kaarten voor de 'Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix' in Zandvoort weg. Nog voordat deze officieel in de verkoop gaan, zijn de tickets voor de race in 2020 al exclusief te winnen bij de radiostations.