GroenLeven stopt als hoofdsponsor van SC Heerenveen

GroenLeven stopt als hoofdsponsor van SC Heerenveen. Dat meldt de Leeuwarder Courant. Het bedrijf zou zich niet kunnen vinden in de voorwaarden die de club en Sportstad hebben gesteld. Het bedrijf gaat de komende drie jaar wel verder als sponsor.

Het contract met GroenLeven loopt deze maand, na twee seizoenen sponsoring, af. Volgens de krant stelde GroenLeven SC Heerenveen een cruciale voorwaarde aan de aanbesteding van het verduurzamen van Sportstad Heerenveen, waaronder het Abe Lenstra-stadion valt. Omgekeerd wilde SC Heerenveen een hogere bijdrage van GroenLeven dan de 500.000 euro die men momenteel jaarlijks betaalt.

Hylke van der Veen, commercieel directeur van Heerenveen, zegt in de krant dat de club inderdaad een hoger sponsorbedrag dan het huidige wil. Volgens hem is het shirt van Heerenveen meer waard dan GroenLeven nu betaalt.

“Je kunt inderdaad zeggen dat er met het aanleggen van de zonnepanelen voor ons is gekozen”, stelt GroenLeven-projectleider Luuk Hofstra in de Leeuwarder Courant. "Maar daar was wél een fors sponsorcontract aan gekoppeld. Dat was bovendien nog niet eerder besproken. Wij weten wat we willen, maar men legt ons op wat we moeten. Daar wringt de schoen. Door een voorwaarde te stellen waarvan je op voorhand weet dat we daar niet op ingaan, geef je ons niet het gevoel dat we welkom zijn.”
Bij GroenLeven was ergernis ontstaan toen eind vorig jaar bij de aanbesteding van de aanleg van de zonnepanelen niet voor GroenLeven werd gekozen, maar er vier zonnepanelenleveranciers waren aangeschreven, waarbij elk bedrijf evenveel kans maakte op de opdracht. Volgens Rinse Bleeker, directeur van Sportstad was GroenLeven significant duurder dan de rest.

GroenLeven blijft nog wel drie jaar als sponsor verbonden aan SC Heerenveen. Heerenveen kijkt, in navolging van PSV, inmiddels naar de mogelijkheid voor een bedrijvenpool als hoofdsponsor van de club.