Heineken gaat vijfjarige samenwerking met Formule E aan

Heineken en Formula E hebben een overeenkomst gesloten voor een samenwerking van vijf jaar. Heineken wordt de officiële bier- en ciderpartner van de serie met elektrische straatraces. Heineken is sinds 2016 ook al sponsor van de Formule 1.

Naast de naamgeving als wereldwijde partner van Formule E, heeft Heineken ook bijzondere rechten verworven voor evenementen en belangrijke racelocaties; waaronder Santiago de Chile, Mexico City, Rome en New York City
Heineken zal de samenwerking officieel lanceren tijdens het seizoen 2018/2019. De lancering omvat onder andere branding van circuits, PR-activiteiten en live-ervaringen met fans. Heineken® is niet zichtbaar op de nieuwe Gen2 Formula E-auto's.

Gianluca Di Tondo, Senior Director Global Heineken, vertelt: "Formule E geeft Heineken een uitstekende gelegenheid om in contact te komen met consumenten in belangrijke steden over de hele wereld. We zullen dit doen door fans onverwachte en interessante facetten van de sport te laten zien tijdens een aantal geselecteerde E-Prix in stedelijke omgevingen."

Di Tondo vervolgt: "Het nieuwe partnerschap vormt een aanvulling op onze samenwerking met Formula One ™ en andere sponsorplatforms zoals UEFA Champions League en Rugby World Cup, die zeer succesvol zijn gebleken in het vergroten van onze wereldwijde merkbekendheid."

Oprichter en CEO van Formula E, Alejandro Agag, zei: "Heineken heeft een reputatie opgebouwd voor eersteklas fanbetrokkenheid bij verschillende spraakmakende sponsorprojecten over de hele wereld. We kijken er erg naar uit om hun ervaring mee te nemen naar het ABB FIA Formule E Kampioenschap. Het is een spannende tijd voor de serie en de betrokkenheid van een wereldwijd premiummerk als Heineken bevestigt dat we op de goede weg zijn."

De prijswinnende campagne, "When You Drive, Never Drink", communiceert een krachtige boodschap over rijden onder invloed van alcohol, waar consumenten geen twijfel over laten bestaan: Drink nooit als je rijdt.
Het versterkt het standpunt van het bedrijf dat wanneer je achter het stuur zit, onthouding de enige optie is. Door gebruik te maken van het Formula One ™ -partnerschap als platform, werd de campagne in 2016 gelanceerd met een heldenfilm, met pionier op het gebied van verkeersveiligheid en de F1-legende, Sir Jackie Stewart.

In 2017 voerde Heineken® breed wereldwijd onderzoek uit naar triggers voor rijders met drankproblemen. Dankzij de inzichten heeft het merk zijn marketing beter kunnen richten op minder rijden onder invloed. De campagne van 2018/1919 bevat een robuust programma voor gedragsverandering en een nieuwe communicatiecampagne, met voormalig F1-wereldkampioen en investeerder in formule E en ambassadeur Nico Rosberg, beide met een duidelijk engagement om echte verandering te bewerkstelligen.

When You Drive Never Drink

Ook Formule E-CEO Alejandro Agag is blij met de sponsordeal. "Nu ons merk groeit, zitten we in fase twee, de fase waarin we een groter aantal fans willen bereiken. Een merk als Heineken kan daar goed bij helpen."

Sinds medio 2016 is Heineken als sponsor prominent aanwezig in de Formule 1, met onder meer de succesvolle campagne ‘When You Drive Never Drink’. Volgens Di Tondo is het aannemelijk dat de campagne ook te zien is in de Formule E, evenals promoties gericht op het stadsleven en duurzaamheid.

Financiële details over de deal werden niet bekendgemaakt.

Headerfoto: Wikimedia/emperornie