"De samenwerking met TeamNL is een extra lading"

Interview Bas Roelofs (FrieslandCampina):

Als uitbreiding op de verbintenis die FrieslandCampina heeft met NOC*NSF is Campina ook official supplier geworden van TeamNL. Bas Roelofs, managing director FrieslandCampina Nederland, legt uit waarom.

Waarom deze uitbreiding?
Bas Roelofs: “Al een aantal jaar zetten wij ons gezamenlijk in om sportend Nederland te activeren en inspireren. De samenwerking met TeamNL is een extra lading bovenop de samenwerking met NOC*NSF. Campina voorziet hiermee topsporters, waaronder Campina-ambassadeurs Epke Zonderland en Dafne Schippers, van zuivelproducten en eiwitsupplementen. Maar de aandacht ligt zeker ook op het belang van gezonde voeding voor alle sporters."

Met de pilot moet ook de recreatieve sporter de mogelijkheid krijgen om in de kantine voor een gezonde zuiveloptie te kiezen

Naast de uitbreiding van het partnership, lanceren jullie samen met NOC*NSF een pilotprogramma om gezonde voeding in sportkantines te introduceren. Wat houdt die pilot in?
“Beweging en gezonde voeding zijn niet los van elkaar te zien; niet alleen voor topsporters, maar voor iedereen die zich krachtig en fit wil voelen. Met deze pilot moet ook de recreatieve sporter in Nederland de mogelijkheid krijgen om na het sporten in de kantine voor een gezonde zuiveloptie te kiezen. We hebben een zestal kantines gekozen die variëren in grootte en in sporten. Hockeyclub Kampong is daarvan de grootste. Alle kantines die we hebben benaderd reageerden enthousiast. We hebben geen specifieke datum wanneer de pilot afgerond moet zijn. Na de winter gaan we kijken of er een goede roulatie zit in de zuivelproducten in de kantines. Dat is zowel voor de sportkantines als voor ons belangrijk. Zeker als je verse producten hebt die je in optimale kwaliteit wilt neerzetten. In de loop van 2019 gaan we evalueren en als dat nodig is bijsturen: hoe je het product neerzet, waar het staat, hoe je ondersteuning verleent. Daar gaan we samen met NOC*NSF veel van leren.”

Is het de bedoeling dat uiteindelijk in alle sportkantines Campina-producten te krijgen zijn?
“Het klinkt misschien raar, en we zijn zeker een commercieel bedrijf, maar dit initiatief staat los van directe commerciële belangen. We willen de kantines helpen om mee te denken over hun aanbod. Het is natuurlijk mooi als we straks in al die tienduizenden kantines zuivelproducten van Campina gaan verkopen. Maar als dat producten van onze concurrenten zijn vinden we dat ook goed. Wij willen hiermee onze nek uitsteken en we stoppen er tijd en energie in. Maar het is geen doelstelling om in alle kantines Campina te gaan verkopen. We hopen wel dat de discussie op gang komt. Ik proef aan de reacties die we krijgen dat dit het moment is om dit te laten leven.”

De twee sponsorships van Campina en Vifit staan naast elkaar

Naast Campina heeft FrieslandCampina met Vifit Sport nog een ander product voor spierherstel. Vifit is partner bij Team Jumbo en Campina bij NOC*NSF. Wat maakt het onderscheid?
”Vifit Sport verschilt qua gebruik en product iets van Campina. Vifit is wat meer specifiek gericht op actief trainen en sporten. Campina is een product dat je dagelijks gebruikt. Met Campina hebben we een aantal jaren gekozen voor twee ambassadeurs Epke Zonderland en Dafne Schippers en in het verlengde daarvan voor NOC*NSF en nu TeamNL. Vifit heeft een iets andere sponsorstrategie als partner van Team Jumbo. Ook dat partnership, dat eerst alleen op het wielrennen was gericht, hebben we onlangs uitgebreid naar het schaatsen en met zichtbaarheid op de tenue. De twee sponsorships staan naast elkaar. Maar allebei in de overtuiging dat een gezond voedingspatroon, waar zuivel goed inpast, belangrijk is. Behalve in voeding geloven we erg in bewegen. Dan zijn beide sponsorships hele goede middelen voor ons om dat uit te dragen. We hebben overigens ook nog een aantal andere producten zoals Whey Protein en Casein Protein die je niet in de winkel vindt maar speciaal voor sporters zijn ontwikkeld.”|

Albert Heijn en Jumbo zijn ook partner van respectievelijk NOC*NSF en Team Jumbo. Hoe belangrijk is de aanwezigheid van die retailers bij het afsluiten van de sponsorcontracten?

“We zitten natuurlijk al vaak rond de tafel met de verschillende retailers in Nederland. Het is goed om te zien dat zij ook gezonde voeding en sporten een warm hart toedragen. Het is mooi om de partners ook in dit veld tegen te komen, maar het is geen voorwaarde in onze keuzes. Je maakt je eigen keuzes wat betreft sponsorships en waar je je mee wilt associëren. Je ontmoet elkaar wel op andere momenten en op een andere manier. Dat praat makkelijk. Qua campagnes die je met de verschillende retailers doet botsen de partnerships niet. Integendeel. Als je kijkt naar de drijfveren ben ik overtuigd dat heel retail Nederland heel erg nadenkt over wat iedereen kan doen voor het bevorderen van een gezonde levensstijl. Als dat de invalshoek is van de supermarkten en van de leveranciers zoals wij, kun je elkaar makkelijk vinden. Dat is de insteek van beide partijen.”

Campina heeft een langlopende samenwerking met Epke Zonderland en Dafne Schippers. Wat is hun rol in het partnership?
“Epke en Dafne zijn onder andere betrokken bij de ontwikkeling van de zuivelproducten. In Rio hebben we yoghurt en kwark aan TeamNL geleverd die ontwikkeld is in samenwerking met Epke, Dafne en Erik te Velthuis, manager van topsportrestaurant Papendal. De komende periode gaan we de favoriete recepten van Epke en Dafne op de verpakkingen zetten. De nieuwe Campina-kwarksmaken limoen en mango zijn de keuzes van Epke en Dafne. Het zijn topsporters én heel fijne mensen om mee te werken, die ook zelf met ideeën komen. Dan komen er soms verrassende dingen uit die je van tevoren niet bedenkt. Dafne heeft haar eigen kookboek gelanceerd, dus er komen straks ook eigen recepten van Dafne op de verpakkingen. Dat soort ideeën kan ontstaan als je langere tijd met elkaar samenwerkt in plaats van alleen een kortlopende campagne met iemand doet.”

Laten we eerst dit suppliership en de sportkantines tot een succes maken!

Via verpakkingen kun je veel communiceren.
“Klopt. We hebben bijvoorbeeld afgelopen jaar onze consumenten via de verpakkingen de mogelijkheid geboden om bij de FBK Games, waar Campina sponsor is, een plaats aan de finishlijn te winnen in het speciale Dafne-vak. We hebben het beeldrecht voor Epke en Dafne en mogen dat gebruiken op de verpakkingen en in commercials. Als official supplier van TeamNL hebben we beperkte rechten wat betreft het gebruik van het TeamNL logo op bijvoorbeeld tv.”

Past het niet bij een multinational als FrieslandCampina om op corporate niveau hoofdsponsor te zijn van TeamNL, naast bedrijven als Rabobank, KPN, Heineken, in plaats van ‘alleen’ supplier met een van de merken?
“Campina is al sinds 2015 supplier van NOC*NSF. Alles wat we nu doen kan en gebeurt vanuit Campina. Dat willen we heel goed blijven doen. We zijn trots op de keuze om uit te breiden naar TeamNL. Laten we eerst dit suppliership en de sportkantines tot een succes maken!”

FrieslandCampina is een coöperatie. Maakt die structuur het qua besluitvorming lastig om dit soort partnerships aan te gaan?
“Als coöperatie is er een aantal zaken waardoor het juist makkelijker is. Maar er zijn zeker ook uitdagingen. FrieslandCampina is een coöperatie van bijna 150 jaar oud. Melkveehouders geven het beroep vaak van generatie op generatie aan elkaar over. Dat merk je in de lange termijn kijk op zaken die er bij de boeren en bij FrieslandCampina is. Als je een afspraak aangaat zit je daar ook voor de langere tijd in. Dat is een pluspunt. Totdat je die instemming hebt kan het soms een uitdaging zijn. Maar als je aandeelhouders hebt op Wall Street moet je ook heel goed uitleggen waarom je ergens voor kiest. Onze zuivelboeren zijn goede ondernemers. Die houden ons scherp. En die zijn ook trots op de steun die we geven aan de Nederlandse top- en breedtesport.”

TeamNL-partner Rabobank heeft als missie ‘Growing a better world together’ en zet in op een andere manier naar voedsel kijken. Zijn er samenwerkingen met de bank op dat gebied?
“We komen Rabobank op meerdere vlakken tegen. Als partners van NOC*NSF en supplier van TeamNL, maar ook omdat zij de grootste bank in de agrarische sector zijn. Het is interessant om te kijken of er gezamenlijke belangen zijn waar we elkaar kunnen versterken. Doordat je elkaar via NOC*NSF op een andere manier tegenkomt, praat je ook anders met elkaar en komen er meer ideeën tot stand dan wanneer je elkaar een email stuurt.”