IOC en AB InBev kondigen een wereldwijd Olympisch Partnerschap aan

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft vandaag aangekondigd dat AB InBev, ‘s werelds grootste brouwer, tot in 2028 een wereldwijde Olympische partner wordt (TOP Partner). Corona Cero, een alcoholvrij bier, zal de wereldwijde biersponsor worden van de Olympische Spelen. Hiermee wordt de nadruk gelegd op het inzetten op verantwoorde alcoholconsumptie en op het bouwen aan een betere wereld, zowel door het IOC als door AB InBev.

Thomas Bach, Voorzitter van het IOC geeft aan: “Het IOC is zeer verheugd om zijn nieuw partnerschap met ’s werelds grootste brouwer, AB InBev, te kunnen aankondigen. Onze organisaties hebben een gemeenschappelijke visie op het ondersteunen van sport en athleten. Als wereldwijd merk zal Corona Cero fans over de hele wereld uitnodigen om de magie van de Olympische Spelen te vieren en de sportieve prestaties van de atleten toe te juichen. In overeenstemming met de Olympische Agenda 2020+5, dragen beide organisaties actief bij tot de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN. Aangezien het IOC 90% van haar inkomsten herverdeelt om sport wereldwijd te ondersteunen, zal de opbrengst uit deze overeenkomst uiteindelijk elk Olympisch team en hun atleten ondersteunen. Samen kijken we ernaar uit om aan een toekomst te bouwen met meer momenten om te vieren!”

Michel Doukeris, CEO van AB InBev, gaat verder: “Bier en sport gaan beter samen, derhalve nemen we trots het voortouw als eerste biersponsor voor de Olympische Spelen als Wereldwijd Olympisch Partner. Bier is de drank van gematigdheid en keuze. Het is dus alleen maar passend dat we voor deze gelegenheid Corona Cero naar voren schuiven. Dit partnerschap illustreert de mogelijkheid van onze categorie om een positieve impact te hebben en om contacten te leggen met miljarden fans over de hele wereld, teneinde een nieuw tijdperk van Olympische ‘spirit’ en gejuich in te luiden, terwijl we onze favoriete nationale teams en atleten ondersteunen in hun jacht naar goud. We kijken uit naar de activaties van de Spelen in 2024, 2026, 2028.”

Met zijn eeuwenoude brouwgeschiedenis, heeft AB InBev ontelbare nieuwe vriendschappen, connecties en ervaringen zien ontstaan, op basis van een gemeenschappelijke liefde voor sport en bier. Sport is een sterke kracht voor positieve verandering en de AB InBev merken maken graag deel uit van dat erfgoed met decennia van historische, bekroonde en verantwoordelijke sportmarketing. AB InBev verbindt zich ertoe om de voortdurende vooruitgang naar een verantwoordelijke alcoholconsumptie en naar matiging over de hele wereld, te bespoedigen en zal dat werk voortzetten door Corona Cero, het snelst groeiende alcoholvrije bier, in de kijker te zetten als toonaangevend wereldwijd Olympisch Partnermerk.

Marcel Marcondes, Chief Marketing Officer bij AB InBev verduidelijkt : “Daar we blijven inzetten op de groei van de categorie, zijn we er trots op dat we onze biermerken op de Olympische Spelen kunnen aanbieden en dat we aldus een Wereldwijde Partner worden voor deze indrukwekkende evenementen. Corona is één van onze snelst groeiende wereldmerken en bereikt consumenten in 180 landen. Via dit partnerschap verwachten wij dat Corona Cero de groei van alcoholvrij bier zal versnellen en gematigdheid zal benadrukken. In de Verenigde Staten zullen we de Olympische Spelen ondersteunen via onze associatie met the Olympic and Paralympic Games LA 2028 met Michelob ULTRA, een superieur licht bier dat een actieve levensstijl viert."

Jiri Kejval, Voorzitter van de Opbrengsten en Commerciële Partnerschappen Commissie van het IOC, verklaart : “AB InBev beheert enkele van ’s werelds meest erkende merken. Het bedrijf zal een natuurlijke aanwinst zijn voor het TOP programma, dat enkele van ’s werelds toonaangevende bedrijven samenbrengt met een gemeenschappelijke visie op het ondersteunen van sport om aan een betere wereld te werken.”

De overeenkomst omvat ook marketingrechten voor het International Paralympic Committee (IPC) en de Paralympische Spelen via de langetermijnsamenwerkingsovereenkomst tussen het IOC en het IPC.

Foto: © IOC/Greg Martin