KNVB en clubs Eredivisie Vrouwen tekenen commercieel convenant

De acht clubs uit de Eredivisie Vrouwen en de KNVB slaan de handen ineen om samen meer gezicht te kunnen geven aan de Eredivisie Vrouwen en de commerciële en maatschappelijke waarde van de competitie verder te vergroten.

Concreet betekent dit dat de clubs en de voetbalbond collectief - en gericht - op zoek kunnen naar partners die passen bij de Eredivisie Vrouwen, waaronder een naamgever voor de competitie, een media- en een maatschappelijk partner.

Volgens Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal van de KNVB, is het opnieuw een mooie, maar ook noodzakelijke stap: "Kreeg de Eredivisie Vrouwen op het veld de afgelopen weken al een geweldige impuls door de terugkeer van het ervaren trio Mandy van den Berg, Stefanie van der Gragt en Sari van Veenendaal, dit convenant zorgt buiten het veld voor een volgende stap in de verdere professionalisering van de competitie."

"Waar je het op het veld tegen elkaar opneemt, is dit wat mij betreft een sprekend voorbeeld van hoe de clubs buiten het veld het collectieve belang vooropstellen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, dus ik ben oprecht trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen. Als we door willen pakken, dan kan dat alleen samen, daar is iedereen van overtuigd. De KNVB zal het voortouw nemen in de commerciële exploitatie van de Eredivisie Vrouwen, waarbij ook commerciële rechten van de OranjeLeeuwinnen kunnen worden toegevoegd aan de nieuwe Eredivisie Vrouwen partnerships. Dit alles met als doel de Eredivisie Vrouwen op alle fronten sterker te maken. Het is onze ambitie dat meer mensen de heldinnen van vandaag en morgen wekelijks kunnen zien schitteren.

Sandra Doreleijers, manager vrouwenvoetbal bij PSV, sluit zich aan bij de woorden van Van de Ven: “Om te groeien met de Eredivisie Vrouwen, was het allerbelangrijkst dat alle neuzen dezelfde kant op kwamen te staan. Dat besef heerste bij iedereen en nu het zover is, kunnen we eindelijk vooruitkijken. De Eredivisie Vrouwen moet zichtbaarder worden, zodat de competitie interessanter wordt voor speelsters, fans en commerciële partijen. Dat drie grote speelsters nu terugkeren naar Nederland geeft natuurlijk een fantastische boost, maar we zijn er nog niet. We hebben nu opnieuw een stap in de goede richting gezet, nu is het zaak om stappen te blijven maken.”

Visie vrouwenvoetbal 2018-2022

De ondertekening van het convenant komt voort uit de Visie vrouwenvoetbal 2018-2022, die onder meer als insteek heeft de Eredivisie Vrouwen tot een topcompetitie in Europa te maken, met de beste speelsters en een topsportklimaat. “Dat doen we bijvoorbeeld met de kwaliteitseisen waar clubs die (willen) deelnemen aan de Eredivisie Vrouwen aan moeten voldoen”, zegt Van de Ven. “Zo hebben alle clubs uit de Eredivisie Vrouwen inmiddels een beloftenteam. Ook de nieuwe media- en marketingstrategie waar momenteel aan wordt gewerkt, speelt een grote rol, net als het benutten van de commerciële en maatschappelijke waarde van de Eredivisie Vrouwen, om zo het voetbal in zijn algemeenheid naar een hoger niveau te tillen.”

De Eredivisie Vrouwen bestaat momenteel uit acht clubs: ADO Den Haag, Ajax, vv Alkmaar, Excelsior, sc Heerenveen, PEC Zwolle, PSV en FC Twente.

Vrouwenvoetbal is nog altijd de snelst groeiende sport in Nederland. Het aantal vrouwelijke KNVB-leden blijft jaarlijks stijgen. In het seizoen 2018/’19 telde ons land 160.953 voetbalsters, een toename van 1,64 procent.

Headerfoto: KNVB Media