KNVB verlengt partnership met PwC tot EK 2020

PwC heeft zijn sponsorovereenkomst met de KNVB verlengd tot 2020 en zal de komende jaren bovendien nog intensiever gaan samenwerken met de voetbalbond. Hierbij zal een belangrijke rol zijn weggelegd voor het gebruik van big data. Op deze manier hoopt het Big Four-kantoor bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het Nederlandse voetbal.

Op 6 augustus brachten de Oranje leeuwinnen van het Nederlandse vrouwenvoetbalelftal ons land in vervoering door dankzij een 4-2 overwinning op Denemarken het Europees Kampioenschap 2017 op hun naam te schrijven. Tegelijkertijd verkeert het Nederlandse mannenvoetbal echter in zwaar weer en is het maar zeer de vraag of het aankomende WK in Rusland zal worden gehaald. Los van de prestaties van Oranje, is de KNVB tot het EK van 2020 in elk geval verzekerd van de sponsoring van PwC, dat de komende jaren zijn kennis en kunde ten dienst zal stellen aan het Nederlandse voetbal en zelfs zal gaan intensiveren. Een gebied dat binnen de samenwerking vooral aandacht zal krijgen is op het gebied van het gebruik van big data, het toepassen van moderne technologie om grote hoeveelheden data te analyseren.

"Alleen al in het amateurvoetbal worden elk weekeinde ongeveer 35.000 wedstrijden gespeeld”, aldus Jurrie Groenendijk, senior categoriemanager van de KNVB. Hij vervolgt: "Alle informatie over die wedstrijden registreren we in onze database: we digitaliseren de wedstrijdformulieren, van de spelers houden we alles bij en na afloop kunnen zij hun eigen wedstrijd en scheidsrechter reviewen.” Op deze manier hoopt de voetbalbond rationelere beslissingen te kunnen nemen en problemen in het voetbal te kunnen voorkomen voordat ze de kop opsteken.

Kracht van Voetbal

De in het kader van de verlengde sponsorovereenkomst aangekondigde intensievere samenwerking vormt een uitbreiding op het reeds bestaande ‘De kracht van voetbal’-programma, waarmee sinds enkele jaren zowel de financiële als de maatschappelijke waarde van het Nederlands voetbal in kaart wordt gebracht. Om dit te kunnen doen, ontwikkelden data-analisten van PwC een "uniek meetinstrument dat betaalde voetbalclubs helpt hun lokale waarde in kaart te brengen”. In 2015 berekende het adviesbureau op deze manier al dat het Nederlands voetbal een economische waarde heeft van €2,18 miljard.Eerder dit jaar onderzocht PwC ook de economische en maatschappelijke opbrengst van het EK-vrouwenvoetbal, dat eerder deze zomer in ons eigen land werd gehouden en waarbij PwC ook als sponsor betrokken was. Hieruit kwam naar voren dat het toernooi een bijdrage van zo’n €44 miljoen aan de Nederlandse economie zou opleveren.

Langdurig partnership

De relatie tussen PwC en de KNVB gaat al een tijdje terug, het adviesbureau treedt sinds 1991 op als sponsor van de Nederlandse voetbalbond. Marc Diepstraten is als lid van de Raad van Bestuur van PwC onder meer verantwoordelijk voor de relatie met de KNVB. Hij legt uit dat PwC met meer dan alleen maar geld wil bijdragen aan het Nederlandse voetbal: "In onze relatie met de KNVB willen wij de nadruk leggen op het vergroten van de maatschappelijke relevantie van het voetbal. In samenspraak met de KNVB worden projecten gestart waarbij wij ondersteuning gaan bieden op het gebied van business development, innovatie, (big) data, digital en technologie. PwC is bij uitstek de geschikte partner om op deze terreinen kennis en kunde aan te leveren om zo te helpen voetbal in de breedte sterker te maken.”

Ook Jean Paul Decossaux, commercieel directeur bij de KNVB, toont zich enthousiast over de hernieuwde sponsorovereenkomst met PwC: "Voetbal is een teamsport waarbij je de beste specialisten in je selectie wilt hebben. Dat willen wij ook in Zeist. PwC is dan ook al meer dan 25 jaar een vaste kracht in ons team. Wij zijn blij dat wij de samenwerking met onze trouwe partner PwC de komende jaren kunnen voortzetten. Mede dankzij de knowhow en support van PwC kunnen wij de ontwikkeling en vernieuwing van het Nederlandse voetbal en de KNVB verder brengen. En daar wordt het voetbal in de breedste zin des woords alleen maar beter van.”

Foto: KNVB Media