Miljoenenpubliek via cricket

Afgelopen week plaatste het Nederlandse cricketteam zich met de eindzege in het WCL Championship voor de nieuwe, en lucratieve, ODI (One Day International) League, waarin alle grote cricketlanden elkaar treffen. Voor sponsors een uitgelezen mogelijkheid om zich via cricket internationaal te laten zien.

De ODI League, die in 2020 start, wordt straks de Champions League in de cricketwereld. In de nieuwe competitie ontmoeten de sterkste cricketlanden van de wereld elkaar in een cyclus van drie jaar. De competitie is door de internationale cricketbond ICC opgericht om de cricketkalender meer structuur en de wedstrijden meer betekenis te geven en de doorstroming van kleinere cricketlanden naar de top te bevorderen. Robert-Jan Vermeulen, oprichter van De Marketinggroep, is voor de Nederlandse cricketbond op zoek naar partners.

Wat betekent deze promotie voor cricket in Nederland?

"De ODI League is straks een miljoenenpodium, zowel in kijkers als financieel. De cricketbond ontvangt alleen al door de deelname aan de league miljoenen euro’s. Nederland gaat straks spelen tegen landen als India en Pakistan waar miljoenen mensen cricket volgen. Het betekent ook dat de bond moet gaan uitbreiden qua bezetting.”

Hoe groot is cricket in Nederland?
"Dat is nu nog een kleine sport met zo’n 5000 leden van de bond. Maar dat aantal groeit. En de sport kenmerkt zich door zijn diversiteit. In Nederland is een groot deel van de cricketers buitenlanders. De doelgroep van cricketers is zeker interessant voor bedrijven. Geldtransferbedrijf MoneyGram is bijvoorbeeld naast sponsor van de ICC ook partner van de Duitse cricketbond vanwege de vele buitenlandse beoefenaars.”

Cricket kenmerkt zich door zijn diversiteit

De ODI League begint pas in 2020. Waarom is het nu al interessant om partner te worden?
"Er is wel een hele kalender komende jaren. Volgend jaar speelt Nederland het WK kwalificatietoernooi in Zimbabwe. In 2019 is de Cricket World Cup in England en Wales, waarbij we hopen dat Nederland zich daar voor plaatst. Daarna begin de driejarige ODI-cyclus met zijn eendaagse wedstrijden. Daarnaast geeft de financiële injectie ook een boost aan cricket in Nederland. De bond heeft wel een aantal kleinere partners, maar je kunt nu breed instappen en de sport mee groot maken. Bijvoorbeeld door de jeugdopleiding en het talentenprogramma verder vorm te geven. Daar ligt een ambitieus plan bij de bond dat nu verder gefinancierd kan worden. En men kan bijdragen aan de verdere professionalisering van de sport in Nederland.”

Men kan voor een paar ton op het internationale podium staan via de Nederlandse bond

Voor wat voor soort bedrijven geeft dit specifiek mogelijkheden?
"Dat is heel breed. Natuurlijk vooral voor Nederlandse bedrijven die zich richten op de Aziatische markt. ABN AMRO is een aantal jaren hoofdsponsor geweest van de Nederlandse cricketbond vanwege hun Aziatische ambities. Maar ook omgekeerd kunnen Aziatische bedrijven nu makkelijker dezelfde exposure krijgen voor een veel lager bedrag. Je kunt sponsor worden van het Indiase cricketteam voor een paar miljoen, maar men kan nu voor een paar ton ook op dat internationale podium staan via de Nederlandse bond om op jouw thuismarkt diezelfde exposure te krijgen.”