NBA en Amazon bundelen krachten voor AI-gedreven fanervaring

De National Basketball Association (NBA) en Amazon Web Services (AWS) zijn een meerjarig partnership aangegaan. AWS wordt de officiële Cloud- en Cloud AI-partner van de NBA en de aan haar gelieerde competities, waaronder de WNBA, NBA G League, Basketball Africa League en NBA 2K League.

Centraal in de samenwerking staat het nieuwe platform NBA Inside the Game powered by AWS, dat miljarden datapunten verwerkt tot relevante inzichten en interactieve toepassingen. De technologie van AWS ondersteunt zowel live-uitzendingen als de digitale kanalen van de NBA, zoals de NBA-app, NBA.com en de socialmediaplatformen van de competitie.

Nieuwe generatie basketbalstatistieken

Het platform maakt gebruik van AI en machine learning om fans beter inzicht te geven in wedstrijdverloop en individuele prestaties. Daarbij worden 29 trackingdatapunten per speler geanalyseerd. Vanaf het seizoen 2025-2026 introduceert de NBA een reeks nieuwe statistieken:

  • Defensive Box Score: kwantificeert verdedigende prestaties die niet zichtbaar zijn in traditionele statistieken, zoals baldruk of dubbele dekking.

  • Shot Difficulty: bepaalt de moeilijkheidsgraad van een worp met onder meer data over oriëntatie, verdediging en positie, en leidt tot een nieuwe statistiek: Expected Field Goal %.

  • Gravity: meet de invloed van spelers die door hun aanwezigheid kansen creëren voor teamgenoten, gebaseerd op optische trackingdata en neurale netwerken.

AI-toepassingen voor fans en coaches

Een belangrijke toepassing binnen het platform is Play Finder. Deze analyseert met behulp van generatieve AI duizenden wedstrijden en maakt het mogelijk om bewegingen van spelers direct te vergelijken. Het systeem biedt commentatoren historische context tijdens live-uitzendingen en ondersteunt coaches bij tactische analyses.

Ken DeGennaro, EVP Media Operations en Technologie bij de NBA: “De samenwerking met AWS biedt ons de kans om de live wedstrijdbeleving van toeschouwers te verrijken door de inzet van nieuwe innovatieve functionaliteiten. Dat maakt het mogelijk om fans in de komende jaren een nog diepgaander begrip van de sport te bieden.”

Francessca Vasquez, Vice President Professional Services & Agentic AI bij AWS, vult aan: “Met dit partnership laten we samen zien hoe cloud en AI het basketbal opnieuw gaan vormgeven. Van het ontsluiten van nieuwe waardevolle inzichten tot het creëren van ervaringen die fans nóg dichterbij de sport brengen.”

Verbreding van de samenwerking met Amazon

De samenwerking met AWS is een uitbreiding van de bredere relatie tussen de NBA en Amazon. Vanaf het seizoen 2025-2026 worden 67 reguliere NBA-wedstrijden wereldwijd gestreamd via Prime Video. Ook worden interactieve toepassingen aan deze uitzendingen toegevoegd. De eerste speelavond op Prime staat gepland op 24 oktober met de duels Celtics–Knicks en Lakers–Timberwolves, beiden rematches van de NBA Playoffs 2025.

Wereldwijde fanbeleving

De NBA en AWS zetten in op het personaliseren van fanervaringen in verschillende talen via NBA League Pass, NBA.com en de NBA-app. Daarmee moet de wereldwijde groei van basketbal verder worden versterkt.