Nike nieuwe kledingsponsor AZ

Nike is met ingang van het seizoen 2020-2021 de nieuwe kledingleverancier van AZ. ’s Werelds grootste sportmerk voorziet de Alkmaarse hoofdmacht en jeugdopleiding tot medio 2025 van wedstrijd- en trainingskleding. Nike volgt Under Armour op bij de club.

AZ zal met ingang van het nieuwe seizoen haar clubkleuren verdedigen in door Nike ontworpen wedstrijd- en trainingskleding. Daarnaast gaat Nike een AZ-casuallijn ontwerpen en kunnen supporters andere Nike-producten kopen in het AZ Fancentrum en in de webshop.

“Wij zijn ontzettend trots om ’s werelds grootste sportmerk aan de club te verbinden”, zegt AZ’s Algemeen Directeur Robert Eenhoorn. “Nike is een sportmerk met een wereldwijd bereik en staat voor betrouwbaarheid en innovatie. Die kernwaarden passen uitstekend bij AZ. Wij denken dat dit partnership ons gaat helpen om in nieuwe markten te groeien. We kijken dan ook uit naar een succesvolle samenwerking.”
AZ’s Commercieel Directeur Michael Koster vult aan: “We zijn vereerd dat Nike AZ als uithangbord ziet om de achterban en breedtesport in Nederland te bereiken. De club heeft een mooie samenwerking met amateurverenigingen in de regio. Voor Nike is dat een goede kans om, in samenwerking met The Badge Company (o.a. Voetbalshop.nl), die doelgroep te bereiken.”

Eind juni gaat AZ aan de slag om het AZ Fancentrum in het AFAS Stadion te branden naar een Nike Store. Naast de AZ-kleding presenteert Nike hier een groot deel van haar eigen sport- en vrijetijdskleding. Vanaf 1 juli is de AZ-collectie (inclusief thuisshirt) voor het seizoen 2020-2021 van Nike online verkrijgbaar in de AZ-webshop en het AZ Fancentrum.

Naast AZ is Nike ook kledingsponsor van onder meer het Nederlands elftal en Europese grootmachten zoals Liverpool FC, FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Chelsea FC, Atlético de Madrid, Internazionale, Tottenham Hotspur en AS Roma. In Nederland heeft Nike ook overeenkomsten met Vitesse en FC Utrecht.

Foto: Ed van de Pol / AZ Media

AZ bedankt Under Armour

Met de komst van Nike neemt AZ na vijf seizoenen afscheid van Under Armour. Het innovatieve Amerikaanse sportmerk verzorgde sinds het seizoen 2015-2016 de wedstrijd-, trainings- en presentatiekleding van het eerste elftal en de negen teams uit de AZ Jeugdopleiding.

AZ was de eerste profclub in Nederland die gekleed werd door Under Armour. In mondiaal opzicht vonden de Alkmaarders zich terug in een rijtje met onder meer Tottenham Hotspur en Southampton (Engeland), Fluminense FC (Brazilië), FC St. Pauli (Duitsland) en Estudiantes de la Plata (Argentinië).

In de tenues van het in Baltimore gevestigde merk – dat zijn Europese hoofdkantoor in Olympisch Stadion Amsterdam had – bereikte AZ twee bekerfinales en ook in de competitie werden goede resultaten overlegd. De ploeg werd twee keer vierde en bezette ook de zesde, derde en tweede plaats in de eindrangschikking. Drie keer werd kwalificatie voor Europees voetbal afgedwongen en tweemaal werd de knock-outfase bereikt.
In het Eredivisie Shirtfestival werden deze week nog twee Under Armour-tricots verkozen tot de populairste AZ-kits ooit gedragen op het hoogste niveau. Het gaat om de van een gouden randje voorziene thuis- en uitshirts uit het seizoen 2017-2018. Destijds werd het vijftigjarige bestaan van de club gevierd.

“Na vijf mooie seizoenen komt een einde aan een zeer prettige samenwerking”, zegt Michael Koster, AZ’s Directeur Commerciële Zaken. “Toen wij in 2015 met Under Armour in zee gingen, stonden zij al te boek als een gerenommeerd merk op het gebied van sportartikelen. Bij AZ zijn we nadien alleen maar enthousiaster geworden, want UA heeft zich bewezen als een buitengewoon professionele partner die staat voor topkwaliteit. Wij zijn blij daar jarenlang de vruchten van te hebben geplukt, want dit partnerschap gaf onze uitstraling een evidente boost.”