Rotterdam Business School start met nieuwe master Sportmarketing & Partnerships

Volgend jaar gaat aan Rotterdam Business School de nieuwe masteropleiding Sportmarketing & Partnerships van start. Het Nederlandstalige, éénjarige MSc-programma richt zich op studenten die impact willen maken in en via de sport. De opleiding combineert praktijkervaring met internationale wetenschap en wil professionals afleveren die strategisch kunnen denken en handelen in de steeds complexere sportwereld.

De opleiding plaatst actuele uitdagingen centraal: hoe bouw je sportpartnerships met langdurige waarde voor sport, sponsor en stakeholders? Studenten werken aan praktijkopgaven van publieke en private sportorganisaties, ontwikkelen een netwerk in de sector en leren hoe commerciële én maatschappelijke waarde kan worden gecreëerd. Daarbij worden toonaangevende cases gebruikt, van ABN AMRO Open en Team Visma | Lease a Bike tot de NN Marathon en de UEFA Champions League.

De opleiding sluit aan op de bestaande bachelor Sportmarketing & Management en richt zich specifiek op de strategische en transitiegedreven vraagstukken van de sector. Na afronding kunnen studenten aan de slag in functies als partnershipmanager, digital marketing lead of strategisch adviseur.

Remco Beek, docent en onderzoeker aan Rotterdam Business School en de aanjager van de totstandkoming van de master, ziet de start als een belangrijke stap voor de sportbranche: “Verschillende dynamieken tonen de behoefte om als sportbranche verder te professionaliseren en positieve impact te hebben op consumenten, organisaties en maatschappij. Hoe gaan sportorganisaties om met de digitale transitie? Hoe implementeer je een duurzame sportmarketingstrategie? Op welke manier kun je de maatschappelijke impact in publiek-private samenwerkingen duiden en vergroten? Hiervoor zijn professionals nodig met kennis van de sector, met strategisch inzicht en die discipline-overstijgend kunnen samenwerken.”

Voor de komende maanden richt de opleiding zich op het concretiseren van het programma en het opbouwen van casuïstiek samen met het werkveld. Daarbij wordt nadrukkelijk de verbinding gezocht met de sponsorcommunity. Beek: “Het raamwerk van de master staat. Alleen dat was deels gebaseerd op intenties en dat zullen we de komende maanden verder concretiseren. Daarbij komen we graag met besluitvormers in contact die we in de eerdere fase nog niet actief hebben betrokken, zodat we kunnen verkennen hoe we met deze master van waarde zijn voor hen en welke mooie dingen we samen kunnen doen.”

Met de goedkeuring vanuit het ministerie voor deze nieuwe master is een langgekoesterde ambitie werkelijkheid geworden

Remco Beek

De master wil bovendien aansluiting vinden bij de best practices die jaarlijks met een SponsorRing worden bekroond. Beek: “Dan zouden we toch ook een verbinding moeten maken met de cases die we jaarlijks bekronen als best practices met een SponsorRing? Zodat die learnings niet alleen voor de huidige generatie toegankelijk zijn, maar ook als inspiratiebron geldt voor de toekomstige generatie sportmarketeers.”