Sander Haas: "Meedoen is winnen"

Sander Haas is PR- en sponsormanager van Asito en een van de sprekers op de Live Sessie van Sponsorreport op 11 juni in Den Bosch. Onlangs maakte het bedrijf bekend dat het de komende tien jaar hoofdsponsor blijft van Heracles Almelo en naamgever van het stadion. Daarnaast is Asito natuurlijk hoofdsponsor van het succesvolle curling mannenteam.

In 2016, het jaar dat Asito hoofdsponsor werd van Heracles, werd het bedrijf ook hoofdsponsor van de Curlingbond. De vraag is of er bijzondere bedrijfs-strategische reden is dat Asito dat jaar groter in sponsoring stapte.

“Niet speciaal”, zegt Haas. “Het is organisch zo gegroeid. Dat we in hetzelfde jaar als Heracles Almelo ook curling zijn gaan doen was niet vanuit een vooraf vastgestelde strategie om twee hoofdsponsorships aan te gaan. Dat kwam bij ons voorbij via Triple Double die voor curling aan een schoonmaakbedrijf dachten vanwege het bezemen, dat zo karakteristiek is voor de sport. We vonden dat leuk in een activatie, maar een te magere reden om een hoofdsponsorship aan te gaan. We zijn toen wel in gesprek gekomen met het curlingteam. En wat zij willen is, naast de droom om de Olympische Spelen te halen, het streven om de curlingsport bekender te maken. Curling is lang een sport geweest die in Nederland niet echt serieus werd genomen. Zij willen laten zien dat je wel degelijk een hele serie capaciteiten nodig hebt om dat goed te doen. Dat is eigenlijk hetzelfde wat wij met onze werknemers willen laten zien. Schoonmaken wordt ondergewaardeerd. Er is ook niet altijd evenveel respect voor schoonmakers. We willen al jaren de schoonmaker een gezicht geven. Eigenlijk doen de curlers en wij dus hetzelfde, ieder in zijn eigen tak van sport. Dat maakte dat we toch hoofdsponsor zijn geworden.”

Curling heeft de gun- en funfactor

Gouden Giraffe

Natuurlijk zorgt de Heracles-sponsoring, waarbij je wekelijks in beeld bent, voor Asito voor veel meer exposure dan curling. “Maar als je kijkt naar relatiemarketing, zowel intern als extern, is curling wel heel bijzonder. Iedereen vindt het leuk om een keer naar een curling-clinic te gaan. Dat geeft altijd een leuke manier om met klanten iets samen te doen. En mensen krijgen als ze het zelf doen, ook meteen veel respect voor de sporters, want het is verdraaid lastig.”

Dat curling PR-matig succesvol is bewijst ook de nominatie voor een Gouden Giraffe, de prijs voor zakelijke evenementen, die het door Asito en Triple Double georganiseerde Open NK Curling op natuurijs heeft gekregen in de categorie PR & Mediawaarde. “Dat evenement heeft zoveel PR gehad, met aandacht in alle landelijke media. Live-uitzendingen op de radio. Curling heeft de gun- en de funfactor.”

Sportief gaat het ook goed voor het heren curlingteam. Dit jaar nam het team van skip Jaap van Dorp voor de derde achtereenvolgende keer deel aan het WK, waarbij landen als VS en Schotland werden verslagen. Hoe belangrijk is de rol van Asito in het succes? “Dat wij er achter staan, en inmiddels ook Rockstars IT en NOC*NSF, betekent dat er meer geld is voor faciliteiten en trainingen. Ze kunnen naar het buitenland om grote toernooien te spelen. Dat moest daarvoor allemaal uit eigen zak betaald worden. We hebben als doel gesteld ‘curling op een steenworp afstand van iedere Nederlander’. Uitgangspunt was hoe we de sport konden helpen, en niet hoe we het Asito-logo in beeld konden krijgen. Natuurlijk: als de sport meer aandacht krijgt, krijgen wij dat ook.”

Asito is, samen met Triple Double, erg goed in het ontwikkelen van activaties. Zo was men uitgebreid bij De Kwis van Paul de Leeuw. Met de Curlingkwis van Frans Bauer had het bedrijf geen relatie. “Maar dat is wel een teken dat curling door al onze inspanningen enorm wordt opgepikt. Het is een mooi voorbeeld hoe je samen iets sterker kunt maken.”
Het contract met de curlingbond loopt tot en met 2020. Met de winterspelen twee jaar later in 2022 in Beijing, kunnen we er wel van uitgaan dat Asito die twee jaar er nog aan vastplakt.

Dit artikel is een gedeelte van het uitgebreide interview met Sander Haas in het nieuwe nummer van Sponsorreport, waarbij hij ook uitgebreid ingaat over de achtergronden van de verlenging van de Heracles-hoofdsponsoring door Asito. Abonneren op Sponsorreport of een los nummer kopen kan hier.

Inschrijven voor de Sponsorreport Live Sessie 'De Kracht van Klein' kan hier.