De vier grootste partijen in het Nederlandse tennis slaan de handen ineen voor een ongekend sponsorinitiatief. Onder de noemer '365 dagen tennis' presenteren de KNLTB, ABN AMRO Open, Libéma Open en Ziggo Sport zich gezamenlijk aan de markt. Het doel: een partner aantrekken die zich verbindt aan de gehele tennissport in Nederland – van breedtesport tot toptennis, van live evenementen tot miljoenenpublieken op televisie. Een collectieve aanpak die binnen de Nederlandse sponsorwereld zijn gelijke niet kent.
De samenwerking biedt bedrijven de kans zich langdurig en breed te verbinden aan de nummer twee georganiseerde sport van Nederland. Volgens de initiatiefnemers is het een logische volgende stap in een relatie die al jaren goed is. “We werken al heel lang op verschillende manieren heel goed samen,” zegt Pascal Kamp, verantwoordelijk voor Marketing en Partnerships bij de KNLTB. “Het idee bestond al langer, maar toch was het uiteindelijk een zetje van SportVibes waardoor het idee een concreet plan werd. Zij kennen de vier partijen zeer goed en herkenden de kracht van een gezamenlijke propositie.”
Met jaarlijks ongeveer een miljoen actieve tennissers, is de sport diepgeworteld in de Nederlandse samenleving. Tennis trekt mensen van alle leeftijden, zowel in clubverband als recreatief. Ook buiten de baan is de belangstelling groot, mede dankzij aansprekende internationale sterren als Jannik Sinner en Carlos Alcaraz, die als winnaars van het ABN AMRO Open de aandacht voor de sport in Nederland hebben aangewakkerd.
Jolanda Jansen, CEO van Rotterdam Ahoy en organisator van het ABN AMRO Open, ziet in de gezamenlijke benadering vooral een kans om de sport als geheel te positioneren. “Ieder voor zich hebben we natuurlijk al hele mooie sponsors aan ons verbonden, zowel nationale als internationale grote spelers. Maar waar we nog ruimte voor zien is een partner die de sport als geheel en op alle niveaus omarmt. Die mogelijkheid willen we met elkaar bieden. Zichtbaarheid, activatie, hospitality en grass roots.”
De samenwerking combineert de kracht van vier gevestigde namen. In de winter biedt het ABN AMRO Open in Ahoy toptennis en beleving, terwijl het Libéma Open in Rosmalen het zomerse hoogtepunt vormt. Marcel Hunze, toernooidirecteur van Libéma Open, benadrukt de complementariteit: “Iedere partner heeft zijn specifieke kracht. Ahoy biedt toptennis en unieke beleving in de winter. Wij zijn het grote zomerfeest. Het ABN AMRO Open combineert wheelchairtennis en regulier toptennis. Wij hebben de mannen van de ATP samen met de vrouwen van de WTA. De KNLTB heeft alle tennissers van Nederland, prof en amateur, jong en oud. Ziggo Sport bereikt alle tennis- en sportfans.”
De toernooien trekken samen meer dan 200.000 bezoekers per jaar. In 2024 boekte het ABN AMRO Open een record met 142.000 bezoekers. De toernooien bieden bedrijven volop mogelijkheden voor activatie, netwerken en hospitality – van clinics tot diners met sterrenchefs.
Tennis staat bovendien bekend om zijn inclusieve karakter. In Rotterdam spelen rolstoeltennissers op hetzelfde podium als de grootste ATP-sterren. Bij Grand Slams is gelijke beloning voor mannen en vrouwen inmiddels de norm. Een gegeven dat past bij bedrijven die maatschappelijke waarden hoog in het vaandel hebben.
Als officiële tenniszender van Nederland speelt Ziggo Sport een sleutelrol in het bereik. Marcel Beerthuizen, director Ziggo Sport: “We zien dat de tennissport met de nieuwe sterren Jannik Sinner en Carlos Alcaraz in de lift zit. Samen met de aansprekende prestaties van de Nederlanders zorgt dit ervoor dat tennisfans en sportliefhebbers het hele jaar geïnteresseerd zijn. We zijn erg enthousiast over dit partnership met de belangrijke spelers in de Nederlandse markt en kunnen sponsors een aantrekkelijk pakket aan exposure en associatieve rechten bieden met o.a. commercials, billboards en sociale media posts.”
Ziggo Sport zendt jaarlijks honderden wedstrijden uit, waaronder alle ATP 1000-, 500- en 250-toernooien, Davis Cup, Billie Jean King Cup, Wimbledon, de ATP Finals, het NK én de Nederlandse toernooien. Deze evenementen worden wereldwijd uitgezonden in 198 landen, wat de internationale zichtbaarheid van een potentiële sponsor aanzienlijk vergroot. Alleen al het ABN AMRO Open bereikt via tv en online meer dan 100 miljoen mensen.
Met een gecombineerd aanbod van media-exposure, live beleving, grassrootsactiviteiten en maatschappelijke betrokkenheid biedt het 365 dagen tennis-initiatief een breed palet aan sponsormogelijkheden. Dimitri Bonthuis, die vanuit SportVibes het traject begeleidt, benadrukt de unieke kans: “Het hele jaar door is er de mogelijkheid om het merk en de merkwaarden onder de aandacht van honderdduizenden actieve tennisspelers en fans te brengen. En dan meermaals per jaar geweldige activatiemogelijkheden op twee drukbezochte evenementen. Het partnership kan werkelijk alle wensen die een bedrijf bij sponsoring kan hebben vervullen.”
De gesprekken met potentiële partners zijn inmiddels gestart. De initiatiefnemers mikken op een langdurige samenwerking met een partij die niet alleen ziet wat tennis nú te bieden heeft, maar ook de potentie van de sport in de toekomst wil helpen ontwikkelen.