Volvo verkoopt Volvo Ocean Race

Volvo Group en Volvo Cars verkopen de Volvo Ocean Race aan Atlant Ocean Racing Spain, waarvan de huidige directie van de race Richard Brisius en Johan Salén, eigenaar zijn.

Brisius en Salén zijn sinds eind vorig jaar president en co-president van de race. Zij namen toen het stokje over van CEO Mark Turner.

Volvo is twintig jaar eigenaar van de race geweest. Met Atlant Ocean Racing zijn Richard Brisius en Johan Salén bij zeven Volvo Ocean Race edities betrokken geweest, eerst als zeilers en later als team management. In de vorige race was men manager van Team SCA.

"De geschiedenis van deze race rond de wereld is inspirerend en de toekomst is veelbelovend,” zei Brisius. "Deze race gaat over mensen en ik voel me vereert door het vooruitzicht om op deze manier samen te werken met de beste atleten en sportprofessionals in de wereld, evenals met de belangrijke partners en gaststeden.”
"Ik heb het geluk gehad dat veel van mijn dromen zijn uitgekomen. Eerst de droom om deze race te zeilen, toen mijn droom als teammanager, gevolgd door de droom om de race te leiden, en nu de droom om de toekomst van de race te kunnen sturen.”

"We zijn hier voor de lange termijn en we zijn vastbesloten om het sterke merk van een duurzaam prestigieuze wereldklasse evenement te behouden. Ik kijk ernaar uit om deel uit te kunnen maken van de ontwikkeling van deze unieke race door samen te werken met de teams, gaststeden, Volvo en al onze belangrijkste stakeholders.”

Twee type boten

Op de foto: Richard Brisius en Johan Salén -- President en co-President van de 2017-18 Volvo Ocean Race

De organisatoren van de race overwegen om in 2021 twee verschillende type boten in dezelfde race te laten strijden. Zodat deelname mogelijk is met de bestaande Volvo Ocean 65 eenheidsklasse en een nog nader te bepalen klasse.

"We zullen blijven innoveren, het is veelbelovend dat we nu vanaf dag één over de lange termijn kunnen nadenken, nu we de middelen hebben om de volgende race alvast te kunnen garanderen,” aldus Salén.

"Door een bestaande andere klasse toe te laten in de race kunnen we profiteren van een bestaande vloot van raceboten die up-to-date zijn en voorzien van de nieuwste technologie. We zien dit als de manier om de beste zeilers van de wereld uit te dagen met een klasse die ontwikkeling aanmoedigt en vooroploopt in de sport.”

De huidige leiders van de Volvo Ocean Race zullen de komende weken met belanghebbende blijven communiceren om de race naar een volgend niveau te tillen. Commercieel en vanuit een sportief perspectief met als doel om aan het einde van deze race meer bekend te kunnen maken over de toekomst van de race.

Nu de volgende editie van de race in 2021 vast staat, is de verwachting dat extra race activiteiten zo vroeg mogelijk zullen plaatsvinden om enerzijds belanghebbenden een langere periode van activering te bieden in de aanloop naar het begin van de volgende race en anderzijds om nieuwe teams de mogelijkheid te bieden om een intensief trainingsprogramma op te zetten.

Volvo blijft sponsor

Volvo blijft in ieder geval de komende editie nog naamgever van de race. Inmiddels is ook duidelijk geworden dat de race niet in 2020 zal starten, zoals in eerste instantie de bedoeling was, maar pas een jaar later in 2021. Als reden wordt aangegeven dat in 2020 de Olympische Spelen in Tokyo en de America’s Cup zeilrace plaatsvinden. Een aantal steden, waaronder Den Haag, zou al interesse hebben getoond om weer stop-over of finishplaats te zijn. Het hoofdkantoor van de race blijft vooralsnog in Alicante gevestigd.

"De Volvo Ocean Race is een geweldig instrument om klantrelaties te bouwen en te versterken. De race heeft het imago van Volvo versterkt en ons bedrijf en onze producten aan een wereldwijd publiek gepresenteerd”, zei Kina Wileke, Executive Vice President, Volvo Group Communication.

"Na twintig jaar vinden we dat we onze verantwoordelijkheid voor deze prestigieuze competitie over moeten dragen aan een nieuwe en deskundige eigenaar dat de ervaring heeft en de kennis om deze race verder te ontwikkelen”, aldus Björn Annwall, Senior Vice President bij Volvo Cars. "Volvo Cars zal de komende editie blijven ondersteunen als sponsor met een speciale focus op duurzaamheid.”