Er is geen sprake van een gezonde balans tussen vraag en aanbod van sport en sponsor. Het gevolg is dat sponsorgelden onbesteed blijven en sport daardoor niet voldoende wordt gezien als het smeermiddel voor maatschappelijke cohesie. Dat constateert Frank van den Wall Bake, partner van IVRM Sport en initiator achter Het Nationale Sportdebat.
Er is een enorme vraag naar sponsors in de sport. Bonden, verenigingen, evenementen, individuele atleten, NGO’s en goede doelen in de sport, ze schreeuwen om sponsorgeld. Aan sponsorzijde is er veel bereidheid om te sponsoren.
Bedrijven zoeken intensief naar nieuwe aanknopingspunten om maatschappelijke impact te maken. Het besef bij deze organisaties leeft dat sport daarin een cruciale rol kan spelen. Sport verbindt en verbroedert, sport is gezond, spannend en sport is leuk. Veel organisaties hebben de sport als middel al lang gevonden.Toch komt sponsoring onvoldoende van de grond.
Volgens Van den Wall Bake staren sportorganisaties en sponsors zich blind op kwantitatieve activiteiten: naam op het shirt en borden langs het veld. Kwalitatieve sponsoring, waarbij de sponsoring van sport wordt ingezet om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, komt niet van de grond of is nauwelijks zichtbaar door traditioneel activatiebeleid. Vaak ontbreekt het de sponsor aan de intrinsieke motivatie om de sport beter te maken en de sport zelf kijkt niet veel verder dan de wedstrijd van aanstaande zondag.
Interesse in dit onderwerp? Op 8 mei wordt Het Nationale Sportdebat georganiseerd – neem hier een kijkje. Het onderwerp zal daar zeker aan bod komen.