DUCOS en Northside Consult uitelkaar

Na exact tien jaar samenwerking hebben DUCOS Productions en Northside Consult, het bureau van Wim Noordzij, besloten beiden een eigen weg in te slaan. Northside Consult heeft het afgelopen decennium de sponsor acquisitie en handling verzorgd voor de evenementen van DUCOS Productions waaronder Dunya Festival en Zomercarnaval, welke sinds 2013 zijn verenigd in Rotterdam Unlimited, en Parkpop in Den Haag.

De recente trends en ontwikkelingen in sponsorland en veranderingen van aanpak binnen de eigen bedrijfsvoering hebben beide partijen, in goed overleg, doen besluiten de samenwerking per september2014 te beëindigen. Partijen gaan in goed overleg uit elkaar en wederzijdse ondersteuning in de toekomst wordt dan ook niet uitgesloten. Northside Consult is een van de weinige externe bureaus op het gebied van sponsoring die, vanuit de kant van de organisatoren en het evenement, bedrijven benadert om te participeren in evenementen. Parkpop, Zomercarnaval , Dunya Festival, Amsterdam Roots, Redhead Days, Cityracing Rotterdam, Bevrijdingsfestival Den Haag, de Roparun en het IJsbeeldenfestival Zwolle zijn een aantal aansprekende evenementen waar NC de laatste 10 jaar bij betrokken was en nu mee stopt of gestopt is.

Wim Noordzij: "Kijkend naar de verschillende veranderingen en ontwikkelingen in sponsoring, marketing en communicatie de laatste jaren kiest NC voor een andere insteek met strategische partners uit verschillende disciplines. Geïnspireerd door het nieuwe Totaalvoetbal van Van Gaal komt er 1 september een nieuw bureau voor "Totaalsponsoring”: proactief, interactief, creatief, vernieuwend en onderscheidend. Conceptueel denkend en vooral vanuit samenwerking en het bundelen van krachten van inspirerende ondernemers. Dit alles aan het begin van de keten denkend vanuit de kernpropositie en kernwaarden om te komen tot een juiste sponsorpropositie en activatie."
Voor 2015 richt NC zich vooralsnog op de "Volvo Ocean Race Pitstop Den Haag” en het nieuw door NC ontwikkelde regiomarketing concept "Waterpoort Armada” in Zeeland, West Brabant en de Zuid Hollandse Eilanden.

Volgens Guus Dutrieux van DUCOS vereisen de recente economische ontwikkelingen, met bijbehorende veranderende maatschappelijke context, een bijgesteld beleid ten aanzien van de samenwerking met het bedrijfsleven. "Culturele evenementen worden heden ten dage niet meer beschouwd als "slechts” een communicatieplatform of afzetgebied richting (specifieke) doelgroepen. In toenemende mate is er behoefte aan een meer gemeenschappelijke benadering waarbinnen de culturele sector en het bedrijfsleven in gezamenlijkheid hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Hierdoor vindt er een verschuiving plaats van sponsoring naar partnership, waarbinnen uiteraard beide partijen hun eigen inhoudelijke verantwoordelijkheid houden.

Deze wending heeft DUCOS Productions doen besluiten dat deze discipline in de toekomst beter tot zijn recht komt als deze vanuit eigen huis wordt opgepakt. Vanuit het eigen team waarbinnen concepten en inhoud ontwikkelden vastgesteld worden, gelijk rekening houdend met en aansluitend op actuele ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven met bijbehorende maatschappelijke betrokkenheid." DUCOS Productions hoopt deze nieuwe functie binnen het team op korte termijn in te kunnen vullen.