PRISM Amsterdam sluit 30 juni

Sportmarketingbureau PRISM Amsterdam sluit op 30 juni haar deuren. "Tegenvallende handelscondities en het ontbreken van significante new business zorgen ervoor dat de financiële levensvatbaarheid van het Nederlandse kantoor te weinig perspectief biedt in het genereren van rendement”, aldus PRISM in een verklaring.

PRISM laat via Giles Thomas, de CEO van PRISM Amsterdam, weten: "Following senior leadership changes, PRISM has undertaken a global business review. Disappointing trading conditions and the lack of significant new business wins have made the financial viability of the Dutch operation unsustainable in terms of revenue generation. PRISM has informed clients and staff of the difficult decision to close the Amsterdam office, effective June 30. PRISM’s primary focus in future will be on its portfolio of international client projects. We are grateful for the opportunity to work with first-class clients past and present, and thankful for the work of our team, which leaves a tremendous legacy of pioneering sports marketing work in the Dutch market.”

PRISM Amsterdam is het voormalige Trefpunt Sports & Leisure Marketing dat in 1978 werd opgericht door Frank van den Wall Bake. In 2000 werd het bureau verkocht aan Young & Rubicam, onderdeel van WPP. In 2013 sloot het bureau zich aan bij het internationale WPP-bureaunetwerk PRISM en ging het verder onder de naam Trefpunt-PRISM. Die naam werd in 2016 veranderd in PRISM Amsterdam.In de nieuwe situatie zal van de huidige klanten van het bureau de samenwerking met Tata Consultancy Service verder aangestuurd worden vanuit het hoofdkantoor in Londen. TCS is onder andere hoofdsponsor van de marathons in Amsterdam en in Londen. PRISM Amsterdam verzorgde ook de organisatie van de Delta Lloyd Regatta en de Zuid As Run, maar deze activiteiten zouden niet meegaan naar Londen en de organisatie daarvan wordt beëindigd. Met beide evenementen wordt door de huidige medewerkers van PRISM Amsterdam met betrokken partijen gezocht naar andere mogelijkheden voor de organisatie van de evenementen in de toekomst.

Afgelopen periode hebben al verschillende medewerkers het bureau verlaten, waardoor de bezetting, die begin dit jaar rond tien mensen lag, momenteel nog kleiner is. De huidige medewerkers zouden op zoek moeten naar een nieuwe baan. Opvallend is wel dat PRISM onlangs een vacature voor een freelance event manager in Nederland publiceerde.
Met PRISM Amsterdam / Trefpunt verdwijnt een jarenlang een van de meest vooraanstaande sportmarketingbureaus van Nederland. Het sluiten door PRISM van PRISM Amsterdam komt enkele maanden nadat ook Infront Sports & Marketing besloot om de Nederlandse vestiging van zijn bureaunetwerk te sluiten en de werkzaamheden over te hevelen naar het hoofdkantoor. Infront Nederland was het voormalige Referee.