Techonomy, de digitale en data dienstverlener uit Eindhoven, wordt onderdeel van de internationale The Relevance Group (TRG). TRG is een groep van gelijksoortige bedrijven in Europa die naast een marktstrategie per land, ook overstijgend op internationale, Europese schaal werkt. Techonomy blijft net als de andere onderdelen binnen TRG onder eigen naam opereren met dezelfde directie.
Foto: Damian François (CEO) en Peter Sprenger (Bestuurder) voor het SX-gebouw in Eindhoven waar Techonomy gevestigd is.
Techonomy startte acht jaar geleden als startup in de digitale & data dienstverlening gericht op bedrijven en maatschappelijke organisaties in Nederland en België. Daarbij lag de focus op kennis en technologieën die organisaties in staat stelden meer inzicht in hun markten en klanten te krijgen om van daaruit met nieuwe digitale oplossingen groei te realiseren.
Na de oprichting groeide Techonomy de eerste jaren snel, door als een van de eerste bedrijven in Nederland data inzichten te koppelen aan de snel opkomende markt van marketingsoftware. Na deze eerste periode bracht Covid in 2020 en 2021 bij veel organisaties de behoefte naar voren om bewuster op de digitale relatie met klanten in te spelen. Deze marktvraag bleek duurzaam te zijn. De laatste jaren wist Techonomy een jaarlijkse groei van 30% te realiseren.
De stap naar TRG geeft Techonomy mogelijkheden haar kennis nog vaker internationaal in te zetten en de synergie met de andere bedrijven binnen TRG te benutten. Een van de collega-bedrijven is Markteffect, één van de leidende marktonderzoeksbureaus in Nederland. Andere bedrijven van TRG zijn gevestigd in Duitsland en Zwitserland. The Relevance Group, onder leiding van groep CEO Andreas Hannemann, is van plan zijn portfolio in de komende maanden verder strategisch uit te breiden om zijn visie te realiseren om een toonaangevende geïntegreerde marketingdienstverlener in Europa te worden. De uitbreiding wordt ondersteund door de Zwitserse investeerdersgroep Ufenau Capital Partners.
Damian François, CEO van Techonomy, is tevreden met de volgende stap van de onderneming: “We zijn in de afgelopen jaren een volwassen dienstverlener geworden met 65 geweldige mensen die alle denkbare expertises binnen het digitale en data domein in samenhang bij onze klanten kunnen implementeren en tot een succes kunnen maken. Dit past helemaal in de ambities van TRG om de bedrijven van elkaars kennis te laten profiteren. We zien speciaal uit naar de samenwerking met Markteffect omdat we samen onze toegevoegde waarde voor klanten in de Nederlandse en Belgische markt nog groter kunnen maken. We maakten afgelopen jaren op eigen kracht ook internationaal al stappen met klanten als UEFA en via onze activiteiten in Australië. Alle kennis en ervaring kunnen we nu uitwisselen in het TRG-netwerk. Voor onze medewerkers is het een gave stap voorwaarts om zich weer op nieuwe podia te laten zien”.
We zien speciaal uit naar de samenwerking met Markteffect
De filosofie van de The Relevance Group is om de aangesloten bedrijven hun eigen marktpositie, management en naam te laten behouden. Daarbij zijn de aangesloten bedrijven ook weer voor een deel mede-eigenaar van de groep. Er zullen bij Techonomy geen wijzigingen plaats vinden in de samenstelling van directie en management. Naast François vervult Tom van den Boom al enkele jaren de COO rol. De Australische activiteiten van Techonomy blijven zelfstandig en worden geen onderdeel van de nieuwe structuur.
Peter Sprenger, bestuurder en samen met Arno de Kloet oprichter van Techonomy is blij met de nieuwe ontwikkeling: “De route van afgelopen jaren is een hele mooie en een avontuurlijke geweest. Toen we begonnen hebben we besloten met de jongste en beste talenten uit de markt een innovatieve weg in te slaan en kennis op te bouwen die ver vooruitliep op de markt. De eerste jaren was dat hard werken omdat de markt nog onvoldoende wist wat er allemaal mogelijk was om binnen marketing en sales te innoveren en meer data-gedreven te gaan werken. Later hebben we die voorsprong dubbel en dwars beloond gekregen toen grote aansprekende bedrijven als KNVB, De Mandemakers Groep, CNV Vakbond, Eindhoven Airport en vele anderen langdurige partnerships met ons zijn aangegaan. De samenwerking met TRG is iets om trots op te zijn en een logische stap die past in de lijn van startup naar scale-up naar grown-up bedrijf. Ook in de komende jaren zullen de belangen van onze klanten en de ontwikkeling van onze medewerkers voorop blijven staan. Persoonlijk vind ik het heel leuk daarin een bijdrage te blijven leveren”.