Dennis Karpes: “Dit is the decade of doing”

Dennis Karpes is de oprichter van Justdiggit en op 23 november keynote op het Sponsorreport congres. Justdiggit wil als mondiale beweging zo veel mogelijk vergroening realiseren in zoveel mogelijk Afrikaanse landen. Een thema dat alleen maar urgenter wordt. Wat worden zijn belangrijkste take aways?

Hoe is Justdiggit ontstaan en wat willen jullie bereiken?
“Nadat ik Dance4Life had opgericht, dat in acht jaar tijd gigantisch groot was geworden, realiseerde ik mij dat ik klaar was voor een nieuwe missie. Ik kwam in 2009 in contact met Peter Westerveld. Hij was een super inspirerende kunstenaar, uitvinder, intellectueel, een ‘Crocodile Dundee’ en klimaatvisionair inéén. Hij had het plan om gebieden in Afrika die zwaar gedegradeerd waren weer te vergroenen. Zijn verhaal was zo inspirerend dat we samen die uitdaging zijn aangegaan. Ik had wel een aantal voorwaarden. Zo wilde ik alleen werken vanuit een local ownership, de naam van zijn organisatie moest veranderd worden en het moest een mondiale beweging worden omtrent natuurherstel.”
“Ik heb een achtergrond in communicatie. Ik wilde zijn doel aantrekkelijk en communicatief maken zodat veel mensen en organisaties mee gaan doen. We willen een love brand worden. Justdiggit wil als mondiale beweging zo veel mogelijk vergroening realiseren in zoveel mogelijk Afrikaanse landen. We hebben de naam Justdiggit bedacht omdat die het krachtigst en meest eenvoudig omschrijft wat we onder andere doen: regenwatermanagement, het ondergronds brengen van regenwater. Als symbool hebben we een schop. Dat is een universeel icoon en een schop zet aan tot actie. We hebben inmiddels 60.000 hectare en bijna 8 miljoen bomen teruggezet. En dat is pas het begin. We hebben echt een fantastisch team en zijn onlangs een kantoor in Nairobi Kenia gestart. We zitten in een geweldige opschalingsfase.”

Waarin onderscheidt Justdiggit zich van andere ngo’s?

“Justdiggit is jong en rebels. We onderscheiden ons vooral met onze communicatiepower. We zijn van mening dat alle mensen moeten weten dat oplossingen bestaan. Door communicatie willen we een beweging laten ontstaan. Dat doen we via allerlei kanalen en worden we daarin enorm gesteund door creatieve en mediabureaus.”

De grote slagkracht in de wereld komt van het bedrijfsleven. We zitten in de purpose-revolutie.

Dennis Karpes, Justdiggit

Hoe belangrijk is het voor jullie om met het bedrijfsleven samen te werken?
“Dat is super belangrijk want de grote slagkracht in de wereld komt van het bedrijfsleven. Daar zit het geld, de marketing en bij veel bedrijven het besef dat het anders moet. Veranderingen in de productieketen zijn enorm belangrijk, of dat nu via technologie of de winning van grondstoffen is. Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam; red) zei: ‘We zitten niet in het tijdperk van verandering, maar in de verandering van tijdperk’. Hoe meer bedrijven zich gaan conformeren aan een bijdrage aan een betere wereld (lees de beroemde Sustainable Development Goals), hoe sneller we die wereld gaan creëren.”
“Een van de bedrijven waar wij mee samenwerken is Timberland. Dat is een merk dat direct gelinked is aan onze aarde. Zij hebben een boom als logo. Timberland heeft zich gecommitteerd om in de komende vijf jaar 50 miljoen bomen wereldwijd te planten. Via onze samenwerking gaan we 10 miljoen bomen planten in Tanzania. Dan hebben we het over mutual benefit partnerships in plaats van sponsoring. Het gaat niet om geld geven, maar om de intrinsieke waarde en de missie van bedrijven. We zitten in de purpose-revolutie.”

De klimaatrapporten worden alsmaar alarmerender. Merken jullie voldoende urgentie in de samenleving om echt iets te doen?

“We zijn een van de sprekers op de COP21-conferentie in Glasgow. Er is daar nu een motie aangenomen om ontbossing tegen te gaan. Maar zo’n motie is een aantal jaren geleden ook al aangenomen. Er wordt veel beloofd, maar het is nu of nooit. Er is geen tijd te verliezen.”

Wat wordt de belangrijkste take away van jouw presentatie?
“Iedereen moet nu doen! We zitten in the decade of doing. Zet nu de stap.”

Dennis Karpes is een van de keynotes op het Sponsorreport-congres op 23 november in Ahoy Rotterdam. Andere sprekers zijn oa Gerben van Walt Meijer (Marketing Directeur Samsung Benelux), Jeroen van Glabbeek (CEO CM.com), Marijn Luchtman (Global Head of Sponsorships and Commercial Brand Partnerships JustEatTakeaway.com), Jolanda Jansen (algemeen directeur van Ahoy) en Niel van Hoff (Directeur Tribe Company). Meer informatie en inschrijven kan hier.

Kijk hieronder hoe Justdiggit samenwerkt met partners als Timberland, JCDecaux, Green Choice en Caterpillar.