Interview met Ilona Roolvink

ABN AMRO verbindt designers en het netwerk

ABN AMRO en Dutch Design Week hebben hun samenwerking met drie jaar verlengd tot en met de editie van 2019. Ilona Roolvink is bij ABN AMRO verantwoordelijk voor de culturele partnerships en vertelt over de achtergronden van het partnership.

Waarom een verlenging met drie jaar?
Ilona Roolvink: "We zijn partner van de Dutch Design Week vanaf 2009 en hoofdsponsor sinds 2011. De eerste twee jaar waren we vanuit de lokale bank in Eindhoven op een wat kleinere manier betrokken bij de week. Met die eerste twee jaar meegerekend vieren we in 2019 ons tweede lustrum. Dat is altijd een mooi moment om naar toe te werken.”

Wat maakt de Dutch Design Week voor ABN AMRO zo interessant?

"De Dutch Design Week is veel meer dan een mooie tafel of een mooie lamp. Het gaat onder andere over agricultuur en design, mobiliteit en design, healthcare en design, klimaat en design. Alle sectoren waar onze klanten zitten hebben een connectie met design. We zetten voor de DDW onze kennis, kunde en netwerk in. We hebben hier vooral ook een verbindende rol. De DDW is, na Milaan, het tweede belangrijkste designevenement ter wereld. Nederland staat echt bekend om zijn conceptuele design: wat betekent design voor de samenleving in de toekomst en welke rol heeft het als katalysator voor creativiteit en innovatie."

Alle sectoren waar onze klanten zitten hebben een connectie met design

Wat is er dit jaar anders bij de invulling van het partnership vergeleken met voorgaande jaren?
"Het is met elkaar groeien. Je moet steeds goed kijken wat een partnership voor de bank kan doen en vice versa. Elk jaar zet je daarbij weer een stapje. Dit jaar is het bijvoorbeeld voor het eerst dat alle bedrijfsonderdelen aan boord zijn. We ontvangen deze week 1900 (zakelijke) relaties in Eindhoven: van b2b en private banking tot preffered banking.”

Jullie organiseren dit jaar ook voor het eerst een eigen expositie.
"We zoeken dit jaar nog meer de verbinding met de jonge designers die we letterlijk een podium geven. Wij laten ons meenemen in hun verhaal en in hun wereld. Ook nieuw dit jaar is dat we een overzichtstentoonstelling hebben van vijf jaar Masterclasses en vijf jaar hot spots. Met de Masterclass Driving Dutch Design (www.drivingdutchdesign.nl) ondersteunen we, in samenwerking met de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en Dutch Design Foundation, ontwerptalenten tien maanden lang bij de ontwikkeling van ondernemerschap. Onder begeleiding van een personal coach van ABN AMRO krijgen zij de kans om deel te nemen aan masterclasses en co-creatiesessies om hun onderneming naar een hoger plan te tillen. Ter afsluiting van het traject presenteren de deelnemers zich tijdens Dutch Design Week. Zij pitchen dan hun plannen aan zo’n 200 potentiële opdrachtgevers en bedrijven. De hot spots zijn kijkdozen die we vijf jaar geleden hebben laten bouwen en waar jonge designers letterlijk een podium hebben. Dat gaat onder het curatorschap van Van Eijk & Van der Lubbe. De twee lustrummomenten hebben we bij elkaar gebracht in een eigen expositie van 89 designers in het Veemgebouw op Strijp S. En we hebben voor het derde achtereenvolgende jaar 250 fietsen beschikbaar gesteld die gratis te gebruiken zijn voor mensen die een passe-partout hebben voor de week.”

Het economische belang van design wordt steeds groter