Philips wordt hoofdsponsor De Hermitage Amsterdam

Philips wordt een van de twee hoofdsponsors van de Hermitage Amsterdam, en start op 1 maart 2008 een vijfjarige samenwerking.

De samenwerking van Philips met de Amsterdamse vestiging van Ruslands beroemde staatsmuseum de Hermitage ondersteunt de evolutie van het museum naar integratie in de totale culturele wereld, waar het een kunstbron van wereldklasse vormt die West-Europa niet bezit.
Volgens Gerard Kleisterlee, president en chief executive officer van Philips, zal de steun van de onderneming een van 's werelds grootste en belangrijkste kunsttempels zo toegankelijk mogelijk maken voor een zo groot mogelijk aantal bezoekers in Amsterdam. "We zijn bijzonder verheugd de Hermitage Amsterdam te steunen, waardoor Philips kan fungeren als katalysator voor het naar West-Europa halen van interessante en nieuwe exposities die anders niet te zien zouden zijn", aldus Kleisterlee.
"De samenwerking versterkt de banden van Philips met Rusland, een snelgroeiende economie die op de wereldmarkt van Philips een belangrijke positie inneemt", voegde hij daar aan toe.

Ernst Veen, directeur van de Hermitage Amsterdam, verwelkomde Philips als een van de hoofdsponsors van dit nieuwe museumproject in Amsterdam. "Met de steun van Philips zijn we in staat onze droom van de Hermitage Amsterdam te verwezenlijken en prachtige exposities naar Amsterdam te halen. We zullen snel met de renovatie beginnen, in het midden van het jaar."

De eerste fase van de Hermitage Amsterdam werd geopend in februari 2004 in het Neerlandia-gebouw aan de Nieuwe Herengracht in Amsterdam. Sindsdien hebben meer dan 350.000 bezoekers de vijf exposities gezien. Begin 2009 zal de Hermitage Amsterdam zijn definitieve fase openen in het gebouw aan de Amstel. In het monumentale 17e-eeuwse Amstelhof-gebouw zullen exposities worden getoond die zijn samengesteld uit de rijke collecties van het staatsmuseum de Hermitage in St. Petersburg en andere Russische musea.