Sponsorwerving Concertgebouw succesvol verlopen

De sponsorwerving door het Amsterdamse Concertgebouw voor de eigen programmering in het seizoen 2005-2006 is succesvol verlopen.

Bij de presentatie van de programmering waren er al 34 bedrijven die komend seizoen een concert, serie of festival sponsoren. Naast een groot aantal jaarlijks terugkerende sponsors, is ook weer een aantal bedrijven voor het eerst als sponsor aanwezig. Zo zal DaimlerChrysler de serie Jazz in de Grote Zaal sponsoren. Onder andere ook PVF Achmea, Booz Allen Hamilton en Ernst & Young zijn nieuw.

Het Amsterdam China Festival, dat op initiatief van het Concertgebouw in oktober 2005 in Amsterdam wordt gehouden, wordt gesteund door zes sponsors: AkzoNobel, Fortis, Philips, PricewaterhouseCoopers, Schiphol Group en TNT. Het festival, dat in een groot aantal kunstinstellingen in Amsterdam plaatsvindt, heeft een begroting van 1,5 miljoen euro.

Tijdens de Robeco Zomerconcerten staat dit jaar Frankrijk centraal. De zeventiende editie van de Robeco Zomerconcerten bevat 87 concerten. Heineken World of Music vindt volgend jaar geen doorgang meer. Met Kruidvat wordt komend seizoen gesproken over de verlenging van de sponsoring door de retailketen van Het Zondagochtend Concert.

In totaal programmeert het Concertgebouw komend seizoen een recordaantal van circa 400 concerten. Het Concertgebouw programmeert zoals bekend zonder overheidssubsidie. De inkomsten uit sponsoring dekken voor eenderde de kosten. De andere inkomsten komen uit de kaartverkoop. Het Concertgebouw heeft in 2004 833.113 bezoekers ontvangen, wat een daling is van 2 procent ten opzichte van 2003. De lichte daling van de bezoekersaantallen is een gevolg van het verminderde aantal stoelen in de Grote en Kleine Zaal. Het aantal jongeren dat het Concertgebouw weet te vinden is met 2 procent toegenomen. In absolute getallen betekent dat 77.838 mensen, jonger dan 27 jaar, het Concertgebouw bezocht hebben, wat een nieuw record is.

Foto: Het Concertgebouw / Hans Roggen