E-bikeaccu.nl exclusief sponsor NOS Tour de France-uitzendingen

Tijdens de Tour de France 2025 is E-bikeaccu.nl de exclusieve sponsor van de NOS-uitzendingen op televisie en online. De uitzendingen op NPO 1 en nos.nl worden gedurende de gehele Tourperiode voorafgegaan en afgesloten met sponsorbillboards van het Brabantse e-commercebedrijf. Ook in de radioverslagen en op de NOS-website is E-bikeaccu.nl prominent aanwezig.

De 112e editie van de Tour de France startte op zaterdag 5 juli in Lille en eindigt op zondag 27 juli in Parijs. Gedurende deze periode verzorgt de NOS dagelijks liveverslag van elke etappe. De uitzendingen starten en eindigen met een korte visuele uiting van E-bikeaccu.nl, dat zich profileert als Europa’s grootste expert in accu’s en laders voor e-bikes. Ook de livestreams op nos.nl worden voorafgegaan door de sponsoruiting.

Toen de mogelijkheid zich voordeed om exclusief sponsor te worden van NOS Tour de France hebben we meteen doorgeschakeld

Tom van Schijndel, eigenaar E-bikeaccu.nl

Integrale campagne rondom de Tour

Naast de zichtbaarheid in de televisie- en online-uitzendingen, maakt E-bikeaccu.nl ook gebruik van radiocommercials bij het bekende programma Radio Tour de France op NPO Radio 1. Op de website van de NOS zijn daarnaast banners van het merk zichtbaar. “Rondom de Tour de France pakken we met E-bikeaccu.nl flink uit,” zegt directeur en eigenaar Tom van Schijndel. “Een groot deel van onze doelgroep volgt de koers op de voet en toen de mogelijkheid zich voordeed om exclusief sponsor te worden van NOS Tour de France, hebben we ook meteen doorgeschakeld. En dan hebben we ook nog onze eigen speciale Tour-actie voor klanten.”

Groei uit Gemert

E-bikeaccu.nl is een snelgroeiende speler op de Europese markt. Wat begon als een zoektocht naar een vervangende accu voor de elektrische fiets van de oma van oprichter Tom van Schijndel, groeide uit tot een internationale onderneming. Van Schijndel startte samen met een studievriend in 2019 met de verkoop van fietsaccu’s in België. Kort daarna volgde Nederland. Onder de naam Accurate B.V. bedient het bedrijf vanuit Gemert inmiddels acht Europese landen, met een eigen magazijn, technische dienst en klantenservice.

“We zijn uitgegroeid tot Europa’s grootste expert op het gebied van accu’s en laders voor e-bikes, met webshops in acht landen,” aldus Van Schijndel. “Voor nagenoeg elk merk en model elektrische fiets leveren we tegen een scherpe prijs de juiste accu en lader. Originele onderdelen van de A-merken, maar ook compatibele accu’s van ons eigen merk EYXON.”

Sponsoring binnen de regels van de Mediawet

De sponsorpropositie van E-bikeaccu.nl is in lijn met de regelgeving zoals die geldt voor publieke omroepen. Volgens de Mediawet mag de NOS in beperkte mate sponsoring aanbieden bij sport- en cultuurprogramma’s. Daarbij gelden strikte voorwaarden voor de inhoud en duur van de sponsoruitingen: deze moeten neutraal en herkenbaar zijn en mogen geen aanprijzing bevatten. De uitingen van E-bikeaccu.nl vallen binnen deze kaders.

De samenwerking komt niet tot stand via STER, het reguliere verkoopkanaal van de NPO, maar via SportsExposure, de partij die vaker sponsorruimte rond NOS Sport-programma’s verkoopt. Zo is Univé al langer zichtbaar als sponsor bij NOS Studio Sport. Een overzicht van sponsoruitingen is terug te vinden in het jaarverslag van de NOS.

De keuze voor sponsoring past binnen een bredere trend bij de publieke omroep, waarin aanvullende inkomsten noodzakelijk zijn om sportverslaggeving toegankelijk te houden. De rechten voor grote sportevenementen zijn kostbaar. Sponsoring biedt een manier om deze kosten deels te dekken. Zo kondigde de NOS recent nog aan dat het vanwege bezuinigingen een deel van de uitzendrechten voor het WK Voetbal 2026 wil afstoten.