Het in Stockholm gevestigde digitale content- en datamanagementbedrijf Sportway heeft de Nederlandse streamingdienst Eyecons overgenomen. Daarmee bundelen beide partijen hun krachten om meer sporten zichtbaar te maken met behulp van AI-gestuurde productie en schaalbare distributie.
Eyecons, gevestigd in Amsterdam, blijft als dochteronderneming van Sportway AB actief onder eigen naam. Het platform behoudt zijn bestaande partners, waaronder de Tweede Divisie, Eredivisie Volleybal, Eredivisie Handbal, Korfbal League en Eredivisie Waterpolo.
Volgens Jonas Persson, oprichter van Sportway Media Group, biedt Nederland “een uitgelezen kans om voort te bouwen op het fundament dat Eyecons al heeft gelegd en samen met lokale sportorganisaties een geavanceerd productie- en distributieplatform te ontwikkelen dat de hele sportgemeenschap ten goede komt.”
Daniel Franck, CEO van Sportway Media Group: “Door onze technologie en organisatiekracht te combineren met het lokale merk en de relaties van Eyecons, kunnen we in Nederland een grotere en consistenter uitgerolde propositie bieden — van planning tot distributie.”
Karl Breukink, Managing Director van Eyecons, ziet de overname als een kans om verder te groeien: “Binnen de Sportway-familie kunnen we meer sporten sneller en beter bij de fans brengen, met meer livestreams, hogere kwaliteit en een rijker contentaanbod.”
Medeoprichters George Wouters van den Oudenweijer (House of Sports) en Arthur Zuijderwijk (SFG Group) blijven als non-executive bestuurders betrokken. De gezamenlijke focus ligt op uitbreiding van samenwerkingen met sportbonden en het versterken van de fanbeleving via slimme, schaalbare producties.