38 miljoen naar festivalsponsoring

Festivals zoals Lowlands, Pinkpop, Oerol en Boulevard zijn aantrekkelijke evenementen voor sponsors. In 2012 werden kunst- en cultuurfestivals in totaal voor bijna € 38 miljoen gesponsord, gemiddeld ruim € 50.000 per festival. Dat blijkt uit de Festival Monitor van Respons.

Het is voor het eerst dat onderzoeksbureau Respons de sponsoring van de festivalsector in kaart brengt. De sponsorinformatie maakt deel uit van de jaarcijfers festivals, die Respons dit jaar in opdracht van branchevereniging VVEM samenstelt. Naast de branchecijfers publiceert Respons de cijfers ook in een nieuw rapport: de Festival Monitor.

Grolsch, Rabobank, Jupiler en Coca-Cola zijn de vier grootste merken bij festivals. Met € 3,6 miljoen is Grolsch met afstand de grootste festivalsponsor (o.a. Lowlands, Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival, Zwarte Cross en Concert at SEA).

Naast sponsoring, vormen subsidies en fondsen ook belangrijke financieringsbronnen voor festivals. Bij elkaar haalden de festivals in 2012 bijna € 80 miljoen euro op aan sponsoring, subsidies en fondsen. De overheidsinstantie Fonds Podiumkunsten is met € 3,8 miljoen euro de grootste festivalsupporter. Met € 2,9 miljoen in 2012 is het VSB Fonds de grootste private festivalondersteuner in Nederland.


Rotterdam stopt ruim € 6 miljoen in haar festivals en geeft daarmee het meeste geld uit aan deze evenementenvorm. Amsterdam is met € 5,3 miljoen 2e, Utrecht (3,4 miljoen) en Den Haag (3,3 miljoen) ontlopen elkaar nauwelijks op plaats 3 en 4. Met 71 kunst- en cultuurfestivals en 3,2 miljoen bezoeken is Amsterdam wel de grootste festivalstad van Nederland.