'40 miljoen naar tennissponsoring'

Volgens de studie 'Ontwikkeling en toekomst van tennis in Nederland' investeert het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 40 miljoen euro in tennis.

In het bedrag zijn zowel sponsoringbedragen, advertenties als businessseats en tv-rechten opgenomen. Het bedrag van 40 miljoen is gelijk verdeeld over recreatief en professioneel tennis.

In totaal wordt in Nederland per jaar rond de 500 miljoen euro besteed aan direct aan tennis gerelateerde zaken. Ruim een kwart daarvan wordt besteed aan kleding en accessoires. Horecabestedingen bedragen 100 miljoen voor het recreatieve tennis en 5 miljoen euro voor het professioneel tennis. Nederland kent drie toernooien in de hoogste ATP-categorie: het ABN AMRO WTT (Gold series), het Ordina Open en het (voormalige) Energis Open.

Schattingen over het aantal actieve tennissers in Nederland lopen uiteen van 1,1 tot 1,4 miljoen. Daarvan zijn er 700.000 lid van de KNLTB.

Het rapport constateert dat de groei van tennis in Nederland de afgelopen dertig jaar in belangrijke mate samenhangt met de opkomst van de live-verslaggeving op televisie en de successen van Nederlandse toppers als Tom Okker en Richard Krajicek.

Het rapport 'Ontwikkeling en toekomst van tennis in Nederland' is uitgevoerd door ABN AMRO ter gelegenheid van het dertigjarige jubileum van het ABN AMRO World Tennis Tournament.