Rabobank Hockey WK 2014 in cijfers

Van 30 mei tot en met 15 juni vindt in Den Haag de Rabobank Hockey World Cup 2014 plaats. De bond hoopt quitte te spelen met de organisatie van het WK. Sponsorreport zet alle cijfers uitgebreid op een rij.

De KNHB heeft voor het toernooi een budget van 12,5 miljoen euro. Voor side-events, in het kader van citymarketing, is 600.000 euro uitgetrokken.
De KNHB rekent op minimaal 150.000 toeschouwers. Op het moment van schrijven is 90% van de kaarten verkocht. De hockeybond verwacht 5.5 miljoen met de kaartverkoop op te halen. In het Kyocera Stadion zijn dagelijks op de hoofdtribune zo''n drieduizend businessseats gereserveerd voor zakelijke gasten. Bij een maximale verkoop ligt de opbrengt van de verschillende hospitaltymogelijkheden rond de 1,5 miljoen euro.

Het WK kost niet alleen geld, maar levert ook geld op. Volgens het Mulier Instituut, dat de economische spin-off van het evenement onderzocht, levert het WK de economie van Den Haag 8,8 miljoen euro op. De ''mediawaarde'' is in dit bedrag niet meegerekend.

De Rabobank Hockey World Cup 2014 in Den Haag vormde een belangrijk onderdeel in de (nieuwe) afspraken met partners, sponsors en suppliers van de hockeybond. De sponsorinkomsten van de hockeybond bedroeg in 2012 in totaal 3,23 miljoen euro. In 2013 moet er bijna 4 miljoen euro worden binnengehaald. En in dit jaar zelfs oplopend naar 4,5 miljoen. Volgens de begroting van KNHB moet via sponsorinkomsten zo'n 3,5 miljoen euro worden bijgedragen aan het WK.

In Sponsorreport 2014 #8 meer cijfers over de stadions, accommodaties en de partners van het toernooi. Verder: interviews met Erna Mannen, manager bij Stichting Onbeperkt Sportief, Jeroen Boesmans van MIsportscompany en Marcel Hofstede, manager sponsoring bij Menzis, over Special Heroes. Dit sportstimuleringsprogramma voor leerlingen in het speciaal onderwijs van de Stichting Onbeperkt Sportfief, NOC*NSF en de PO-Raad, laat deze kinderen sporten bewegen van binnenschools naar uiteindelijk binnen clubverband. Verder facts en figures over cultuursponsoring in de VS die stijgt naar $ 927 miljoen en de Fankaart van de betaald voetbalclubs in Nederland.