Komend jaar zetten we met Sponsorreport in de rubriek ‘Sport in bedrijf’ op regelmatige basis de (media)partners, bonden en suppliers van NOC*NSF in de spotlight. Hoe gebruiken zij de kracht van sport, hoe activeren ze de samenwerking en hoe kijken ze naar de toekomst? In de eerste aflevering Joost Zuure, hoofd sponsoring & beneficianten, en Judith Keizer, sponsor en activatiemanager, bij Nederlandse Loterij.
Wat is de meerwaarde van het partnership met NOC*NSF/TeamNL voor Nederlandse Loterij?
“NOC*NSF en Nederlandse Loterij hebben vanuit de ontstaansgeschiedenis een innige band met elkaar. Onze missie is om bij te dragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. NOC*NSF heeft in de TeamNL-propositie de overkoepelende rechten van de verschillende sportbonden goed bij elkaar gebracht. Dat totaalpakket aan rechten, van de bonden en NOC*NSF samen, maakt het voor ons een interessante propositie. Hiermee laten we zien dat we er zijn voor de top-, gehandicapten- en breedtesport. Omdat Nederlandse Loterij en NOC*NSF steeds actiever samenwerken en gezamenlijk projecten oppakken, zoals de campagne van de NOC*NSF Nationale Sportweek, zie je dat onze campagnes tot betere gedeelde resultaten leiden.”
Steeds meer bedrijven praten over purposemarketing. Wat is de purpose van Nederlandse Loterij?
“Veel partijen creëren een reclamische purpose, die alleen relevant wordt wanneer het initiatief echt duurzaam is. De basis van Nederlandse Loterij is gestoeld op de purpose van sport. De TOTO en Lotto zijn opgericht voor en door de sport en dienen nog steeds dat doel. Sport ondersteunen zit in ons DNA. Hoe krachtig is het dat we mensen fantastische prijzen kunnen laten winnen en vrijwel ons gehele resultaat weer teruggeven aan het Nederlands maatschappelijk middenveld. De wil om de sport te helpen is oprecht en dat voelen consumenten.”
De totale bijdrage van Nederlandse Loterij is uiteindelijk zelfs hoger dan vorig jaar
Wat is jullie belangrijkste learning van een jaar corona?
“Je moet een vooropgezet plan hebben, maar je moet altijd de flexibiliteit hebben om snel in te springen op veranderende omstandigheden. De metafoor die je met sport kunt maken is dat sporters als doel de Olympische Spelen in Tokio in 2020 hadden. Voor hen werd ook in een keer alles anders. De sporters die straks de medailles halen zijn zij die zich het beste hebben kunnen aanpassen. Met Nederlandse Loterij hebben we laten zien dat we heel goed gereageerd hebben op deze veranderende omstandigheden. Door sommige campagnes, zoals bijvoorbeeld krasloten met 100% winkel-presence, te stoppen en andere, zoals Eurojackpot, juist extra aan te zetten. Of door sommige onderdelen meer naar online te brengen. Doordat we onze organisatie hebben ingericht om flexibel en snel te kunnen schakelen is onze afdracht over 2020 nagenoeg gelijk gebleven aan een jaar eerder. Dat is echt een knappe, en bovenal fijne prestatie voor de sport in Nederland.”
Wat heeft jullie afgelopen jaar het meest verrast?
“Ten eerste de veerbaarheid van onze beneficianten (sport en goede doelen die winstafdracht ontvangen). Het is mooi om te zien met hoeveel passie er nieuwe initiatieven geboren zijn om mensen in beweging te krijgen, de samenleving vooruit te helpen. De saamhorigheid om er samen het beste van te maken zag je op veel plekken terug.”
“Daarnaast hebben we gezien dat we als Nederlandse Loterij heel goed in staat waren om te schakelen. Veel winkels waren een groot deel van het jaar dicht, waardoor we hebben moeten aanpassen naar een sterker online gedreven model. Natuurlijk schrik je als corona uitbreekt en de impact van Covid-19 duidelijk wordt. Maar met de bijdrage aan de Gezonde Generatie en de verhoogde sponsorbijdrage aan NOC*NSF voor het corona-noodfonds is de totale bijdrage van Nederlandse Loterij uiteindelijk zelfs hoger dan vorig jaar.”
Wij geloven, ondanks stevige buitenlandse concurrentie, in de nummer 1 positie in de markt
Hoe zien de campagneplannen er voor deze zomer uit?
“We zijn aan het begin van het jaar gestart met verschillende 'Ode’s aan de sport'. We hebben een Ode aan natuurijs gedaan, een Ode aan Bibian Mentel en een Ode aan het wielrennen. We gaan ook een Ode brengen aan voetbal rondom EURO2020. Dat zal gekoppeld worden aan een campagne met Staatsloterij en aan het corporate Nederlandse Loterij-merk. Vervolgens gaan we richting Olympische Spelen met een Ode aan de sport. Daarnaast willen we de sporters steunen door hun verblijf in Tokio wat comfortabeler te maken. Zij moeten daar hun familie, vriend of vriendin en supporters missen. Daar gaan wat extra’s voor ze doen. Op het moment dat het TeamNL Olympic Festival in Scheveningen definitief doorgaat zullen we ook in Nederland iets inrichten waar de sporters met hun familie kunnen genieten van de spelen.”
“Als derde onderdeel organiseren we opnieuw de Nederlandse Loterij Medaille-Taxi. Die reed in Pyeongchang, maar in Tokio is dat niet mogelijk. We zullen de taxi in een andere, heel verrassende vorm, omarmen. Dat alle Olympische activaties in Nederland plaatsvinden zorgt er voor dat we dichter bij de sporters en de spelen kunnen staan. Misschien wordt dat wel een trend. Je ziet bijvoorbeeld bij de Winterspelen en de Coolste Baan dat lokaal organiseren heel succesvol kan zijn.”
Wat zijn jullie doelstellingen voor volgend jaar?
“We zijn een ambitieus bedrijf en zitten in een positieve flow. Wij geloven, ondanks stevige buitenlandse concurrentie, in de nummer 1 positie in de markt. Dat zou goed nieuws zijn voor ons, maar primair voor de sport en het Nederlands maatschappelijk middenveld. We zijn trots op onze geschiedenis en de rol in de Nederlandse kansspelmarkt. Ook als de markt voor online kansspelen straks echt opengaat zijn wij het merk waar Nederlandse spelers op een verantwoorde manier kunnen meespelen. Vrijwel ons gehele resultaat vloeit, in tegenstelling tot buitenlandse commerciële aanbieders, volledig terug naar de Nederlandse sport en samenleving. Dat is uniek.”
Wie verdient van jullie een extra steuntje in de rug?
“Wij staan als Nederlandse Loterij natuurlijk voor de ondersteuning van de hele breedte van de sport. Maar De Gezonde Generatie, een samenwerkingsverband van 20 gezondheidsfondsen, heeft in deze periode wel een extra steun in de rug verdiend. Dat hebben we gedaan via een additionele bijdrage. De Gezonde Generatie is ook omarmt door NOC*NSF en TeamNL. Het is goed om te zien hoe sporters hun rol nemen in het gezonder en gelukkiger maken van onze jeugd en daarvoor urgentie creëren. Dat is de werkelijke kracht van sport.”