Nederlandse Loterij nieuwe hoofdsponsor KNWU

Nederlandse Loterij is per 1 januari 2019 de nieuwe hoofdsponsor van de KNWU. De twee organisaties gaan een verbintenis aan van twee jaar. Nederlandse Loterij zal op het wielershirt staan van alle disciplines en naamgevend partner zijn van de Nederlandse baanselectie.

Via TeamNL ondersteunt de Nederlandse Loterij al langer het wielrennen. Dat blijft Nederlandse Loterij ook de komende jaren doen. Het sponsorschap met de KNWU loopt hier parallel aan.
"We zijn geen onbekende in het wielrennen. Bovendien sluit deze samenwerking perfect aan bij ons gedachtegoed: waarin we sport en bewegen voor iedereen mogelijk willen maken via onze afdracht", zegt Arno de Jong, Directeur Brands & Portfolio bij Nederlandse Loterij.

Thorwald Veneberg, algemeen directeur bij de KNWU: “Voor de Nederlandse wielersport, breedtesport en topsport, is het goed nieuws dat Nederlandse Loterij partner wordt van alle KNWU wielerdisciplines. Dit geldt ook voor de Nederlandse kampioenschappen op de Weg en Baan, voor elite, U23 en junioren en de elite categorieën van NK Para-cycling, Veldrijden, Mountainbike, Strandrace en BMX. Daarnaast heeft Nederlandse Loterij de intentie om de Top- en Clubcompetitie te ondersteunen. In gezamenlijkheid gaan wij de activaties op alle niveaus invulling geven waarmee Nederlandse Loterij van waarde wordt voor alle wielersporters en haar achterban. Wij kijken uit naar de komende jaren om samen nog meer mensen in contact te brengen met onze prachtige sport.

Op de wielershirts van de U23 en elite-categorieën is Nederlandse Loterij naamgever. Voor de renners en rensters onder de 18 jaar zal de Hersenstichting prominent te zien zijn. De Hersenstichting is één van de 18 goede doelen die gesteund worden via de afdracht van Nederlandse Loterij. De KNWU ondersteunt de Hersenstichting graag bij het realiseren van haar doelen door zichtbaarheid en aandacht te genereren.
“We zijn erg blij met deze samenwerking met de KNWU, die mede mogelijk is gemaakt door Nederlandse Loterij", zegt Sigrid Baas, directeur Hersenstichting. "De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen om zoveel mogelijk levens te redden en te herstellen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren lekker bewegen en tijdens het sporten hun hersenen beschermen. Bij kinderen en jongeren zijn de hersenen nog in ontwikkeling en daardoor extra kwetsbaar bij ongelukken of klappen op het hoofd. Samen met de KNWU kunnen wij nog meer mensen bereiken.”

Nederlandse Loterij was afgelopen jaren via Lotto co-sponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg Team LottoNL-Jumbo. Ook was Nederlandse Loterij co-sponsor van Team Roompot-Nederlandse Loterij. Nu wordt er dus voor de bond gekozen in plaats van een team.
Opvallend is natuurlijk ook dat begin 2016 sportwedorganisatie Unibet en de KNWU een hoofdsponsorcontract afsloten. De Nederlandse Loterij was destijds op zijn minst 'not amused' over die samenwerking. De sponsoring kon echter nooit worden geëffectueerd omdat de wetgeving op het gebied van kansspelen in Nederland al jaren stilligt en werd daarom na een jaar, eind 2017 niet verlengd. De plek op het shirt werd ingevuld door Fonds Gehandicaptensport.