Sebastiaan Westerhout naar Global Sports Communication

Sebastiaan Westerhout is sinds 1 januari begonnen als Senior Sports Marketeer bij Global Sports Communication. Op internationaal niveau werken met atleten, topsport en sponsors komen voor Westerhout hier bij elkaar.

Waarom de overstap naar Global Sports Communication?
“Nadat mijn werk bij Blauw Sponsorship Impact was geëindigd was het de vraag op welke gebied ik verder zou gaan. Nog steeds op het gebied van onderzoek en data, wil ik in de sport blijven werken of iets totaal anders. Het bleek dat sport voor mij toch het meest aantrekkelijke domein was en waar ik ook al 15 jaar werkzaam in ben in verschillende functies. Ik heb altijd op internationaal niveau met atleten, topsport en sponsoring te maken gehad in mijn werk. Dus toen deze mogelijkheid bij Global Sports Communication (GSC) zich aanbood was dat voor mij een baan waarin veel van mijn ervaring en interesses bij elkaar kwamen. Het wordt wel eens vergeten met welke grote internationale partners Global Sports Communication samenwerkt. Met NN Group, Nike, INEOS en Abbott hebben we geweldige internationale merken die zich aan ons running team hebben verbonden.

Wat worden je taken bij Global Sports Communication?
“Ik word met name verantwoordelijk voor de huidige partnerships voor het NN Running Team en het vinden van andere interessante merken die een meerwaarde kunnen zijn voor het NN Running Team. Mijn belangrijkste accounts worden NN Group en Abbott waar ik de activaties voor ga ontwikkelen en begeleiden. De ambities van GSC en van Jos Hermens zijn groot. Dan heb je het zowel over het huidige NN Running Team als een mogelijk tweede team.

We moeten onderzoek doen naar de behoefte van de runningfan voor het bouwen van een platform.

Sebastiaan Westerhout

Met je ervaring bij onder andere Nielsen Sports en Blauw Sponsorship Impact heb je een stevig trackrecord op het gebied van onderzoek. Hoe kun je dat gebruiken in je nieuwe baan?
“Bij Nielsen Sports heb ik in het verleden veel onderzoek gedaan rondom running. Daar werkte ik al voor NN Group op het gebied van media evaluaties en marktonderzoek. We willen o.a. een sterk platform bouwen waarbij mensen lid kunnen worden van een Run Club. Via die weg kunnen we straks data gedreven keuzes maken in ons aanbod richting mensen die geïnteresseerd zijn in ons NN Running Team en hardlopen op zichzelf. Dat betekent dus ook dat we onderzoek moeten doen naar de behoefte van de runningfan voor het bouwen van een platform. Mijn idee is om eerst vanuit een onderzoeksbril te kijken wat er precies nodig is en op basis daarvan insteken op de behoeften van de runningfans en dat op de juiste manier faciliteren.”

Hoe staat het met je eigen hardloop-prestaties?
“Ik heb in november de marathon van Athene en drie jaar geleden de marathon van Berlijn gelopen en ga dit jaar meedoen aan de marathon van Rotterdam. Dus ik heb zeker wel iets met hardlopen. Dat is hier natuurlijk wel handig en maakt je ook weer enthousiaster voor je werk.”