Interview met Sebastiaan Westerhout

Nielsen Sports onderzoekt fans van TeamNL

Nielsen Sports sloot deze week een overeenkomst met NOC*NSF en TeamNL om als Intelligence Supplier de sportkoepel, bonden en partners inzicht te geven in de behoeften van de fans. Directeur Sebastiaan Westerhout van Nielsen Sports Nederland vertelt wat de samenwerking inhoudt.

Wat gaat Nielsen Sports voor NOC*NSF precies onderzoeken?
Westerhout: "We gaan heel veel verschillende elementen onderzoeken zoals een kpi partneronderzoek, de merken TeamNL en NOC*NSF, een tevredenheidsonderzoek onder sporters en deelnemende bonden, het social media bereik, de engagement en waardering, het versterken van partnerproposities door middel van fandata en het FanDNA ten aanzien van de TeamNL-database en alle 29 aan TeamNL deelnemende bonden.”

Hoe lang loopt het onderzoek?
"In eerste instantie voor twee jaar, maar er is de wederzijdse intentie om daarna in ieder geval nog vier jaar verder te gaan.”

Wat gaan de partners van NOC*NSF merken van de samenwerking. Krijgen zij de beschikking over de resultaten?"
NOC*NSF heeft ons gevraagd om juist heel nauw met alle partners samen te gaan werken en hen zo transparant en nauw mogelijk aan te laten sluiten bij dit onderzoek.”

Het belangrijkste is consistentie te krijgen in onderzoek rondom TeamNL;en alle aangesloten bonden

Hoe gaat de samenwerking verlopen met andere onderzoeksbureaus van bonden en partners?
"Wij richten ons eerst op TeamNL, maar het kan natuurlijk zijn dat andere onderzoeken bij andere partijen komen te liggen. Het belangrijkste is om consistentie te krijgen in onderzoek rondom TeamNL en alle aangesloten bonden.

Nielsen heeft ook een brede expertise in huis op andere terreinen. Die gaan jullie ook gebruiken?
"Uiteraard gaan we ook onze internationale expertise inzetten. We werken momenteel al voor veel andere Olympische ploegen, zoals de Amerikanen, Brazilianen en de Britten, en ook voor het Koreaanse Local Organising Committee. Daar kan TeamNL ook van profiteren.”