PepsiCo blijft Amerika''s grootste sponsor

PepsiCo was ook in 2015 Amerika's grootste sponsor, maar AB InBev loopt in. Dat blijkt uit de nieuwe lijst van Big Spenders die onderzoeksbureau IEG heeft gepubliceerd.

PepsiCo gaf in 2015 tussen de 370 en 375 miljoen dollar uitaan sponsorrechten. A-B InBev zit daar vlak achter met een budget van 360 tot 365 miljoen dollar. In de top 5 staan verder Coca-Cola ($ 275 - $ 280 miljoen), Nike ($ 260 – $ 265 miljoen) en AT&T ($ 200 – $ 205 miljoen).
In de top 10 staan dezelfde bedrijven als in 2014. Wel is General Motors gezakt van de vijfde naar de negende plaats nadat het zijn sponsoring van de NFL beëindigde. Zes bedrijven zijn uit de lijst verdwenen: The Home Depot, Time Warner, Hewlett-Packard,Panasonic North America, General Mills en Menard.

Een trendbreuk met voorgaande jaren is dat dit keer in de top 20 vier bedrijven staan die in 2015 minder aan sponsoring zijn gaan uitgeven. De categorieën die het meest aan sponsoring uitgeven zijn dranken, automotive, sportkleding en telecom. Van de Nederlandse bedrijven in de lijst besteedt Shell 40 tot 45 miljoen dollar, Unilever Amerika 30 tot 35 miljoen dollar en Heineken 20 tot 25 miljoen dollar. In het komende nummer van Sponsorreport een uitgebreidere analyse van de lijst. Meer informatie: www.sponsorship.com.