Sponsorinkomsten Ajax stijgen opnieuw

De partnershipinkomsten van Ajax zijn het afgelopen half jaar gestegen met € 0,4 miljoen naar € 17,4 miljoen. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de club heeft bekendgemaakt.

De stijging komt voornamelijk door nieuwe partnerships met onder andere Iconix, Makita en MyHeritage en verbeterde contracten met onder meer adidas en Bud. Daarnaast zijn de opbrengsten vanuit eSports hoger. De toepassing van IFRS 15 (International Financial Reporting Standards) de nieuwe standaard voor de verslaggeving inzake leaseovereenkomsten, heeft in de winst- en verliesrekening invloed op de verantwoording van variabele elementen in de omzet uit partnerships waardoor een lagere omzet wordt verantwoord in het 1e halfjaar 2019/2020.
Over de eerste zes maanden van het boekjaar 2019-2020 is een nettowinst van € 53 miljoen geboekt, een stijging van € 32,7 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2018/2019. De netto omzet bedraagt € 110,4 miljoen, een toename van € 6,2 miljoen door een stijging van de merchandise omzet en TV baten, het winnen van de Johan Cruijff Schaal en een stijging van de verkochte seizoenkaarten, business-seats en skybox-plaatsen.

De televisie-inkomsten van € 6,8 miljoen zijn gestegen met € 1,1 miljoen met name door hogere televisie-inkomsten uit de UEFA Champions League met Ajax als enige deelnemer.
De sportieve resultaten hebben de omzet uit merchandising positief beïnvloed. Deze omzet is gestegen met € 2,0 miljoen naar € 11,0 miljoen. Op zaterdag 14 december is een derde Official Fanshop in Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad geopend.