Sponsorinkomsten PSV gestegen

De sponsorinkomsten van PSV zijn in het boekjaar 2013-2014 met 100.000 euro gestegen. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde financieel jaarverslag.

PSV heeft over boekjaar 2013-2014 de gezonde financiële lijn doorgetrokken die is ingezet sinds de herstructurering van seizoen 2011-2012. De omzet steeg fractioneel van 63,2 miljoen euro naar 63,3 miljoen euro en het resultaatkwam uit op 0,4 miljoen euro positief.

De sponsorinkomsten van PSV stegen van 18,077 miljoen naar18,197 miljoen euro. Dit zijn alleen de inkomsten van partners en sponsors met wie rechtenpakketten zijn overeengekomen. Uit de stadionexploitatie komt 13,307 miljoen euro (waaronder circa 9 miljoen uit businesscontracten). Dat is een lichte daling met 0,2 miljoen euro ten opzichte van het vorige boekjaar. Ook de inkomsten uit merchandise daalden, met 400.000 euro van 4,25 miljoen naar 3,8 miljoen.

Met Partners en Sponsors zijn rechtenpakketten overeengekomen als tegenprestatie voor hun sponsoring. De rechten zijn onder andere gebaseerd op associatie, exposure, hospitality en activatie, waarbij het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) steeds vaker een rol speelt, zegt PSV. Zowel deze Partners en Sponsors als ook de overige zakelijke relaties van PSV maken gebruik van business seats in één van de vele hospitalityconcepten of een Business Room tijdens de thuiswedstrijden van PSV in het Philips Stadion. PSV merkt op dat in de Business Club de trend zich voortzet dat het MKB voelbaar last heeft van de economische crisis. Door de onzekere economie is de belangstelling voor dit concept minder groot dan voorheen.

In het seizoen 2013-2014 heeft PSV samengewerkt met de volgende Business Partners: Philips (hoofd- en shirtsponsor), Freo (shirtsponsor achterzijde), AXIANS, Bavaria, BDO, De Mandemakers Groep, Driessen HRM, De Lage Landen, BANNING Advocaten, Mercedes-Benz, Nike, Oad Reizen (tot oktober 2013), Rabobanken, VDL en met de volgende Sponsors: BAM, CSU, Topsupport/St. Anna Ziekenhuis en Martin Glas. PSV verwacht dat de sponsorpiramide komend seizoen grotendeels in stand zal blijven. De club noemt het een uitdaging om komend seizoen bestaande contracten met grote partners te verlengen. Zo loopt het contract met kledingsupplier Nike in 2015 af en moeten onder andere de contracten met Bavaria en Freo, eventueel als rugsponsor, verlengd.