Sponsorship industrie wint opnieuw aan vertrouwen

De Europese sponsorship industrie heeft opnieuw aan vertrouwen gewonnen, blijkt uit de achtste editie van de ESA Sponsorship Sentiment Tracker.

Het onderzoek, uitgevoerd in februari 2021, laat een positief sentiment zien over de toekomst van sponsoring in alle sectoren van de industrie. Met een 6,8 heeft het vertrouwen de hoogste score bereikt sinds het uitbreken van de corona-pandemie. Het betekent een groei met 0,5% in vergelijking met de vorige Sentiment Tracker van begin 2021. Met name het vertrouwen bij rechtenhouders is gegroeid blijkt uit het onderzoek, van 6,0 naar 7,1. Ook bij bureaus en de sponsors groeide het vertrouwen licht. Bij bureaus naar 6,4 en bij de sponsors naar 7,1.

31% van de rechtenhouders zegt dat men grotere belangstelling van merken krijgt. Maar 14% ziet een verminderde belangstelling in sponsoring. Bij de bureaus verwacht 52% een groei in de zakelijke mogelijkheden in 2021. Hier verwacht slechts 8% een daling van de belangstelling om te sponsoren.
Met betrekking tot de sponsorbudgetten zegt 34% van de merken dat ze bestaande sponsorships willen verlengen. Nog eens 22% zegt dat ze hun bestaande sponsorportfolio willen verbreden. Maar ook 28% zegt dat men een aantal van de bestaande sponsorships niet zal verlengen.

ESA Chairman, Andy Westlake, zei: “The ESA Sponsorship Sentiment Tracker has always reflected not just the confidence of the sponsorship industry, but also the wider sentiment of the community, and we’re pleased to see that falling levels of community transmission and a major uplift in vaccinations has translated to new confidence in our sector. It is a major positive to see that rights holders have started to report increasing levels of brand interest. Confidence among sponsors remained relatively high throughout a tough 2020 and we hope to see these levels of goodwill translate to an industry recovery, as major sporting and cultural events return in 2021.”

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder meer 1200 mensen die werkzaam zijn in sponsoring in Europa en het Verenigd Koninkrijk.