Vertrouwen in sponsoring licht gegroeid

Het vertrouwen in sponsoring is binnen de sponsoringindustrie afgelopen periode licht gestegen. Dat blijkt uit de nieuwste ESA Sponsorship Sentiment Tracker, het maandelijkse onderzoek onder meer dan 800 sponsorprofessionals in heel Europa.

Het onderzoek, dat is uitgevoerd in september en begin oktober, laat zien dat het algemene vertrouwen licht is gestegen van 6,1 naar 6,2. Merken hebben met een constante 6,6 het meeste vertrouwen in de staat van de sponsoringindustrie. Bij de bureaus is het vertrouwen duidelijk gestegen van 5,7 naar 6,4. Rechtenhouders hebben een minder positief beeld gekregen. Hun vertrouwen daalde 0,3 punt naar 5,8.

Bemoedigend is dat de covidpandemie zowel rechtenhouders als bureaus heeft aangespoord om meer te meten en sponsorships te evalueren. 53% van de rechtenhouders en 50% van de bureaus zegt dat ze hun partnerships meer meten, terwijl respectievelijk maar 12% en 6% zegt dat ze minder onderzoeken. Bij merken zegt 32% dat ze meer meten.

27% van de ondervraagden zegt dat ze succesvol de onderhandelingen hebben afgerond over de sponsorcontracten die getroffen zijn door Covid-19. Nog eens 38% zegt dat ze een gedeeltelijk of korte termijn compromis overeen zijn gekomen. 35% heeft nog geen zicht op de volledige financiële impact of moet nog de onderhandelingen starten.

ESA Chairman, Andy Westlake, zei: “ESA’s Sponsorship Sentiment Tracker laat zien dat marketeers bij merken het meeste vertrouwen houden in sponsoring. Dat positivisme kan alleen maar een positieve invloed op de rest van onze industrie hebben.”