Vertrouwen in sponsorshipindustrie krijgt dip

Een dip in het vertrouwen binnen de Europese sponsorshipindustrie laat de blijvende uitdagingen zien die de branche heeft in het overwinnen van de COVID-19 pandemie. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van de European Sponsorship Association.

Met een aantal landen dat in april opnieuw in lockdown is gegaan en vaccinatieprogramma’s die vertraging oplopen is het vertrouwen in een snel herstel iets gedaald vergeleken met de survey in maart. Het onderzoek, in april uitgevoerd onder 1500 sponsorprofessionals, laat ook zien dat bijna de helft van de leden van ESA financiële ondersteuning heeft gekregen van overheden om werknemers in dienst te houden.

De 10e editie van de ESA Sponsorship Sentiment Tracker (SST), uitgevoerd in april 2021, laat een overall daling zien in het optimisme over de staat van de sponsorindustrie. Het vertrouwen staat nu op een 6,7, een daling met 0,4 vergeleken met de piek van 7,1 in maart. Dit keer zijn het de rechtenhouders die juist meer vertrouwen hebben in de toekomst met een stijging van 0,3 naar 7,0. Bureaus zijn minder optimistisch. Daar is een daling naar 6,8. Ook sponsor- en brandmanagers bij merken zijn minder optimistisch (5,8).
Het vertrouwen is in het Verenigd Koninkrijk nog altijd groter dan op het vasteland van Europa.

Meer dan 44% van de respondenten zegt dat het overheidssteun heeft ontvangen om banen te behouden. 16% ontvangt nog steeds overheidssteun.

ESA Chairman, Andy Westlake, zei: “The dip in confidence revealed by Wave 10 of the ESA Sponsorship Sentiment Tracker indicates that we still have some way to go before our industry can return to a ‘business as usual’ mindset. The regional disparity in confidence across Europe, and the variations in sentiment between brands, rights holders and agencies, also serves as a timely reminder that no two experiences of this pandemic are the same. In fact, all of the organisations that make up our member community are experiencing unique ongoing challenges as we make a collective effort to recover from the effects of COVID-19 and get our industry back on its feet. That’s why the SST is so vital and I’d like to personally thank everyone who participates in this survey for their ongoing support and collaboration.”