Vrouwensport wint verder terrein

De grote veranderingen in vrouwensport is een van belangrijkste trends in sport en sportmarketing van dit moment. Voor zowel rechtenhouders, merken als media betekent dit een mogelijkheid voor een nieuwe commerciële propositie en het binden van fans op een andere manier. Nielsen Sports onderzocht de veranderingen in het rapport The Rise of Women's Sports.

Het onderzoek is uitgevoerd in acht van de meest commercieel actieve sportmarkten: Verenigde Staten, Groot Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Australië en Nieuw Zeeland.

Tennis en golf waren de trendsetters in de professionalisering en commercialisering van vrouwensport, maar inmiddels heeft ook vrouwenvoetbal een aantal successen geboekt. Naar de UEFA Women’s Euro 2017 in Nederland keken meer dan 150 miljoen mensen wereldwijd. In mei werd een nieuw record gevestigd in toeschouwersaantallen bij de finale van de 16-team Liga MX Femenil die door 51,211 mensen werd bezocht. En 1,6 miljoen mensen keken naar de Women’s FA Cup finale tussen Chelsea en Arsenal, met 43,423 bezoekers in het stadion.

84% van de gemiddelde sportfan heeft (ook) belangstelling voor vrouwensport. Van die groep is 51% man, en 49% vrouw. Dat bevestigt de stelling dat vrouwensport een grote mogelijkheid biedt om mannelijke fans te binden en ontkracht de mening dat vrouwensport alleen voor vrouwen interessant zou zijn.

Van de sporten waar zowel mannen als vrouwen spelen is atletiek met 89% het meest populair en volgt tennis op de tweede plaats met 86%. Van de sporten waar mannen en vrouwen gescheiden hun wedstrijden tijdens evenementen spelen is golf het meest interessant met 61%. Wielrennen staat derde met 51%, na cricket. Voetbal staat vierde met 43%.
Terwijl het wat betreft interesse niet bovenaan staat wint voetbal het wel van andere sporten als het om de fanbase gaat met 105 miljoen potentiële fans.

Serena Williams

Serena Williams wordt in bijna alle landen als de meest bekende individuele vrouwelijke sporter genoemd. Opvallend is dat Williams in Italië niet in de top drie staat (daar is zwemster Federica Pellegrini het meest bekend). Tennisspeelsters zijn sowieso veruit het meest bekend in de verschillende landen. Wanneer het om teamsporten gaat worden de bovenste posities over het algemeen ingenomen door voetbalsters.

Het FIFA WK voor vrouwen is met 63% het meest bekende vrouwelijke sportevenement. Daarna volgen de WTA Tour met 49% en de UEFA Champions League voor vrouwen met 48%. Ter vergelijking: het FIFA WK voor mannen is bij 84% bekend.

Sentiment

Het sentiment rondom vrouwensport is dat het meer vooruitstrevend, minder geld gedreven, meer familie georiënteerd en schoner is dan mannensport. Vrouwen zien vrouwensport als inspirerender dan mannensport.

Sponsordeals

Het aantal sponsordeals dat jaarlijks wordt afgesloten rondom vrouwensport is tussen 2013 en 2017 met 37% gestegen. Het gemiddelde bedrag van die deals is in diezelfde periode met 49% gestegen! Met name is er ook een stijging in het aantal deals die bonden en clubs afsluiten rondom vrouwensport, namelijk van 7% in 2013 naar 19% in 2017.