Wat levert een Eredivisie-hoofdsponsorschap op?

Sinds 1 juli is Asito hoofdsponsor van Heracles Almelo. Op zich niet zo heel bijzonder want er zijn nog zeventien andere hoofdsponsors van Eredivisieclubs in Nederland. Maar wat levert zo’n hoofdsponsorschap nu op?

Sander Haas, communicatiemanager van Asito, Rob Toussaint, commercieel directeur van Heracles Almelo en Edgar de Beule, eigenaar van Markteffect, startten een onderzoek.

Er zijn twee aspecten die deze sponsoring bijzonder maken. Zo richt Asito zich op de B2B markt. Er zijn weliswaar steeds meer B2B bedrijven in de Eredivisie actief: Denk aan organisaties als AFAS (AZ), Truphone (Vitesse) en Tricorp (Willem II), maar toch richt het merendeel zich op consumenten. Een tweede aspect dat het sponsorschap van Asito bijzonder maakt, is dat de schoonmaakorganisatie zich naast de commerciële doelgroep sterk richt op potentiële medewerkers onder de voetbalsupporters.

Ik was verrast door de aandacht die het hoofdsponsorschap aantrekt

Edgar de Beule: “Voetbal heeft in Nederland een enorm bereik. Er zijn circa 7.500.000 voetbalsupporters in Nederland en miljoenen daarvan kijken naar de (samenvattingen van) wedstrijden in het betaalde voetbal. Door deze sponsoring worden niet alleen consumenten bereikt. Tot het brede voetbalpubliek behoren immers niet alleen directe of indirecte eindgebruikers van producten, maar ook potentiële werknemers en personen die beslissingen nemen of kunnen beïnvloeden. Het vergroten van de naamsbekendheid en de uitstraling van een merk, het creëren van ambassadeurs en relatiemanagement vormen potentiële voordelen van voetbalsponsoring of sportsponsoring in het algemeen. Daarbij komt dat de sponsoren hun maatschappelijke betrokkenheid tonen, vaak in het bijzonder binnen de eigen regio.”

"Asito is al tientallen jaren verbonden aan Heracles Almelo, maar pas vanaf dit seizoen als hoofdsponsor”, zegt Sander Haas. “Dat betekent heel veel meer exposure. Je weet dat het gaat gebeuren, maar ik was toch verrast door de aandacht die het hoofdsponsorschap aantrekt. Die exposure wil je natuurlijk optimaal inzetten. Wij willen niet alleen ons logo ergens opplakken, maar echt een partnership met Heracles Almelo opzetten waar beide partijen zo veel mogelijk voordeel bij hebben. Asito is maatschappelijk actief en wil dit samen met Heracles verder vormgeven. Op die manier werken we niet alleen aan naamsbekendheid, maar ook aan merklading, imagebuilding en de aantrekkelijkheid voor potentiële medewerkers. We doen veel dingen op onderbuikgevoel, zeker als het om maatschappelijke trajecten gaat. Als het goed voelt, dan doen we het. Maar het hoofdsponsorschap heeft zo veel impact, dat we hier van te voren wilden weten waar we stonden op de onderwerpen die wij belangrijk vinden. Vanaf daar kunnen we de komende vijf contractjaren dan gaan bouwen aan onze doelstellingen.”

Rob Toussaint: “Ook voor Heracles Almelo is deze meting relevant. Heracles Almelo is een krachtig merk en een mooi uithangbord voor vele sponsoren. Wij zijn overtuigd van de waarde voor een bedrijf dat Heracles Almelo sponsort. Met deze meting kunnen wij laten zien welke effecten het sponsoren van Heracles Almelo heeft voor haar sponsoren en voor Asito in het bijzonder. Wij brengen de waarde van sponsoring in beeld. Wanneer wij dit specifiek op onze hoofdsponsor Asito richten dan brengen wij in het hele land Asito, onder andere middels shirtreclame, onder de aandacht bij alle voetbalfans, zowel in het stadion, op tv, in de printed media en uiteraard op de sociale media. Door dit onderzoek maken wij de effecten van deze exposure inzichtelijk en meetbaar. Hiermee laten we zien dat sponsoring van Heracles Almelo voor Asito en ook voor andere sponsoren van economische belang is.”

Door te blijven meten kunnen we de impact van het sponsorschap vergroten en blijven uitbouwen

Sponsoreffectonderzoek

De Beule: “Om de daadwerkelijke effecten van voetbalsponsoring in kaart te brengen, wordt een sponsoreffectonderzoek uitgevoerd. In dit geval is onder zowel het brede publiek als onder zakelijke beslissers eerst via een nulmeting in kaart gebracht wat de bekendheid van het merk Asito is en hoe de associaties met het merk zijn. Door in de winterstop en aan het einde van het seizoen weer te meten, kunnen we zien of deze aspecten positief veranderen als gevolg van de sponsoractiviteiten. Dergelijk onderzoek kan ook worden gebruikt om te bekijken of bepaalde uitingen moeten worden aangepast of ‘bijgeschaafd’ om het optimale resultaat te bereiken zoals de LED boarding. Op deze manier kan Asito de resultaten van de sponsoring inzichtelijk krijgen, ook wanneer het een B2B-omgeving betreft.”

Haas: “De nulmeting heeft ons duidelijk gemaakt dat onze eerste stap is om te werken aan onze naamsbekendheid in met name het westen van Nederland. Volgende stappen gaan om merklading, imago en maatschappelijke impact. Door te blijven meten kunnen we de impact van het sponsorschap vergroten en blijven uitbouwen. Het feit dat we dit samen met Heracles doen, laat zien dat we echt samen aan de slag gaan om dit partnership zo waardevol mogelijk te laten zijn voor alle partijen.”