Sport in bedrijf: FILA

Dit jaar zetten we met Sponsorreport in de rubriek ‘Sport in bedrijf’ op regelmatige basis de (media)partners, bonden en suppliers van NOC*NSF in de spotlight. Hoe gebruiken zij de kracht van sport, hoe activeren ze de samenwerking en hoe kijken ze naar de toekomst? In de tweede aflevering Bert van der Tuuk, directeur van Sportconfex en verantwoordelijk voor alle sponsorcontracten van FILA in Nederland.

Wat is voor FILA de meerwaarde van het partnership met NOC*NSF?
“Hoe kun je beter uitstralen dat je een top sportperformancemerk bent dan met een samenwerking met NOC*NSF? Daarmee ben je de partner van TeamNL en de beste sporters van Nederland. Dat, in combinatie met dat Nederlandse fans zich samen met het koningshuis massaal in oranje kleding hullen om op de tribunes de sporters aan te moedigen, was voor het hoofdkantoor in Korea de reden om in Nederland met FILA actief te zijn. De samenwerking omvat meer dan alleen de tweejaarlijkse spelen. We ontwikkelen veel voor de sporters in de periodes tussen de spelen in samenwerking met universiteiten en sportbonden. De weersomstandigheden nu in Tokio en straks in Beijing zijn bijvoorbeeld vraagstukken waar je antwoord op moet geven met je producten. Dat doen we in samenwerking met NOC*NSF.”

Wat heeft afgelopen coronajaar jullie het meest verrast en wat is jullie belangrijkste learning?

“Het is ons, net als alle andere bedrijven, overkomen. Afgelopen jaar was echt een rollercoaster. In eerste instantie was er een enorme schrik en lag alles stil. Daarna zag je dat mensen veel gingen sporten, daarin ook aangemoedigd door overheden en organisaties als NOC*NSF. Je ziet dat er dan vrij snel van alles gebeurd. Mensen zijn zich nu meer bewust van het belang van sporten en bewegen. Dat is de winst.”

Mensen zijn zich nu meer bewust van het belang van sporten en bewegen. Dat is de winst

Bert van der Tuuk, FILA

Hoe zien jullie activatieplannen voor de zomer- en winterspelen er uit?
“Vorig jaar was er voorafgaand aan Tokio veel door FILA geïnvesteerd. Er zou een FILA-house komen en relaties uit de hele wereld waren uitgenodigd om naar de spelen te komen. Nadat de spelen vorig jaar niet doorgingen, moesten we helaas ook dit jaar een streep zetten door de plannen. Wat betreft Beijing is het afwachten tot er meer duidelijk is over de mogelijkheden. Internationaal staat nu nog alles on-hold. Als je kijkt naar Nederland hadden we het geluk dat hier met schaatsen wel een en ander mogelijk was.”

Hoe maken de TeamNL-sporters en FILA van elkaars expertise gebruik om bij te dragen aan een optimale sportprestatie?

“Als alle sporten en bonden het zo zouden oppakken als wij bij het schaatsen doen, zou er nog veel meer mogelijk zijn qua sportieve prestaties. Schaatsen is wel de ideale sport om winst te halen uit speciaal ontwikkelde aerodynamische kleding. Wij zijn ook partner van de KNSB en van de schaatsploeg van Team Jumbo-Visma. Sven Kramer is ambassadeur van FILA. De samenwerking met de schaatsers loopt erg goed. In sommige periodes overleggen we bijna dagelijks over hun ervaringen en krijgen we veel feedback die we direct weer toepassen. De kleding bij schaatsen speelt een belangrijke rol voor het leveren van topprestaties.”

FILA is ook kledingsupplier van de Judobond, Roeibond en KNSB. Waarom deze drie sportbonden als aanvulling op het NOC*NSF-partnership?

“Wij zien het partnership met TeamNL als een samenwerking met alle bonden. Zo werken we nu met de bobsleebond en de TU Delft aan een project hoe we het skeletonpak sneller kunnen maken, zonder dat wij officieel partner zijn van de bond. We willen op zich met alle sportbonden samenwerken. Op het moment dat een positie vrijkomt bij een bond ga ik graag in gesprek. Met de KNSB hebben we de samenwerking inmiddels verlengd tot en met 2026. De samenwerking met NOC*NSF loopt volgend jaar af, maar wat ons betreft verlengen we die ook."

Bert van der Tuuk (links) en Jeroen Kraaij (KNSB) bij de verlenging van het sponsorcontract tot en met 2026.

FILA werd bijna tegen wil en dank een fashionbrand

Bert van der Tuuk, FILA

Wat staat bij FILA voorop: performance of lifestyle?
“Vanuit onze optiek is het puur performance. Omdat FILA zo’n heritage heeft werd FILA-kleding op een gegeven moment een rage en werd het bijna tegen wil en dank een fashionbrand. Natuurlijk moet je er trots op zijn dat mensen graag jouw kleding dragen. De performance van vandaag is de heritage van morgen.”

Wie verdient van jullie een extra steuntje in de rug?
“Allereerst moet je dan het verplegend personeel in Nederland noemen. Als je naar sport kijkt wil ik de generatie 12 tot 20 jaar onder de aandacht brengen. Dat is voor alle sporten een categorie die we, als we die niet snel gaan ondersteunen, voor de topsport gaan missen. Met alle gevolgen van dien. Van die generatie zijn al veel mensen afgehaakt. Er waren ook geen wedstrijden voor. We moeten die groep extra motiveren. Zo gaan we samen met de KNSB de talentteams extra ondersteuning bieden.”

Lees hier de eerste aflevering van Sport in Bedrijf met Nederlandse Loterij.