Artikelen

NBA en Amazon bundelen krachten voor AI-gedreven fanervaring

De National Basketball Association (NBA) en Amazon Web Services (AWS) zijn een meerjarig partnership aangegaan. AWS wordt de officiële Cloud- en Cloud AI-partner van de NBA en de aan haar gelieerde competities, waaronder de WNBA, NBA G League, Basketball Africa League en NBA 2K League.

Reggeborgh Foundation verlengt contract met Marathonteam

Reggeborgh heeft het contract van het Marathonteam Reggeborgh met twee jaar verlengd. Het bedrijf uit Twente blijft tot en met 2028 hoofdsponsor van de groen-zwarte marathonformatie van trainer/coach Roy Boeve.

NN Marathon Rotterdam lanceert samenwerking met KLABU

De NN Marathon Rotterdam en KLABU zijn een samenwerking gestart om via sport maatschappelijke impact te realiseren. KLABU bouwt sportclubhuizen in vluchtelingengemeenschappen wereldwijd, zodat kinderen en volwassenen de mogelijkheid krijgen om samen te sporten en plezier te beleven.

Philips verlengt Brainport-PSV partnership met vijf jaar tot 2031

Philips heeft de samenwerking met PSV via het Brainport-PSV Partnership met vijf jaar verlengd, tot en met seizoen 2030-2031. Hiermee blijft Philips als grote werkgever in de regio zeer nauw betrokken bij de club, de stad en de Brainportregio. Philips was één van de initiatiefnemers van het gezamenlijke Brainport partnership om PSV te steunen. Ook de sponsorovereenkomst tussen PSV en Philips loopt tot medio 2031. Eerder dit jaar werd al bekend dat Rabobank en VDL zich voor (nog) vijf jaar aan het Brainport-consortium hebben verbonden.

Brooks nieuwe partner van de NN CPC Loop Den Haag

De NN CPC Loop Den Haag kondigt aan dat hardloopmerk Brooks zich voor de komende drie jaar als partner verbindt aan het evenement. Met deze samenwerking bundelen beide partijen hun krachten om de komende edities van de NN CPC Loop Den Haag, waaronder de jubileumeditie op 15 maart 2026, tot een groot succes te maken.

Hoe bekend zijn de sponsors in het wielrennen?

De Tour de France 2025 werd afgelopen zomer de grote ‘Pogi show’. Tadej Pogačar had de basis voor zijn vierde tourzegge in de bergetappes gelegd. Ook in de spectaculaire slotrit door Montmartre in Parijs liet de 26-jarige Sloveen van UAE Team Emirates – XRG zich tot diep in de finale in zijn gele trui zien. Dat Wout van Aert solo over de Champs-Élysées kwam, gaf Team Visma | Lease a Bike een mooi einde aan een verloren tour. Tijdens het drie weken durende wielerspektakel kwamen ook alle sponsors flink in de schijnwerpers. Maar hoe bekend zijn deze wielersponsors eigenlijk bij het Nederlandse publiek? SponsorReport en Markteffect zochten het uit met een peiling.

Breda lanceert Dutch Game Week

De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam én grotere ambities: Dutch Game Week. Van 27 november t/m 4 december 2025 is Breda voor het derde jaar op rij het bruisende middelpunt van de Nederlandse en internationale gamesindustrie. De stad vormt het decor van een veelzijdig programma met talks, showcases, workshops, esports-toernooien en de uitreiking van de Dutch Game Awards.

Onze missie raakt ieder kind met kanker – in Nederland en wereldwijd

Een paar bedden doneren is mooi. Maar álle bedden en matrassen leveren voor de 87 ouder-kindkamers van het Prinses Máxima Centrum – die vervolgens jaarlijks onderhouden worden, gekoppeld aan een doorlopende landelijke donatiecampagne, aangevuld met inhoudelijke samenwerking én activatie onder medewerkers – dát is een partnership met impact op álle fronten. Het is het soort samenwerking waar Nienke Beek, hoofd corporate partnerships bij de Prinses Máxima Centrum Foundation, zich dagelijks met haar team voor inzet. En dat is letterlijk bedoeld: “De missie van het Máxima is ieder kind met kanker genezen, mét optimale kwaliteit van leven. Dat lukt ons alleen samen.”

Van bar tot bioscoop: hoe biermerken hun plek veroveren in entertainment

Wat sport en festivals jarenlang deden voor biermerken, kan entertainment nog beter: merken onderdeel maken van cultuur. Dat blijkt deze week opnieuw. AB InBev sluit een mondiale samenwerking met Netflix en House of Guinness verschijnt op hetzelfde platform. Twee signalen van dezelfde trend: biermerken veroveren het scherm.

Topsporters, talenten en coaches positiever over topsportklimaat

Van de topsporters, talentvolle sporters, coaches en technisch directeuren beoordeelt tussen de 80 en 90 procent de topsportomgeving met een ruime voldoende (7 of hoger). Onder sporters en coaches is de afgelopen tien jaar duidelijk een stijgende lijn zichtbaar, nooit eerder waren de rapportcijfers zo hoog. Kwetsbaarheden zijn er ook, zoals de financiële positie van topsporters. Vier op de tien topsporters geven aan dat hun inkomen ontoereikend is om in hun levensonderhoud te voorzien en hun sport te kunnen beoefenen. Dat blijkt uit de nieuwe monitor Topsport in Nederland (TiN) van het Mulier Instituut.

Nederlandse curlingteams werken met Vebego toe naar Olympisch kwalificatietoernooi

In Zoetermeer bereidt TeamNL curling zich voor op een cruciaal moment: het Olympisch Kwalificatietoernooi (OKT) in Canada, dat op 6 december van start gaat. Zowel het Nederlandse herenteam als het mixed doubles team gaat daar strijden voor plaatsing voor de Olympische Winterspelen van 2026 in Milaan. Een mogelijke deelname zou historisch zijn, aangezien Nederland nog nooit met een curlingteam vertegenwoordigd was op de Spelen.

ADE verbindt zich met Amsterdam 750

Amsterdam Dance Event (ADE) bundelt de krachten met Amsterdam 750 om de 750e verjaardag van de stad te vieren. ADE valt in de laatste vijf dagen voor de officiële verjaardag en vormt daarmee een symbolische brug tussen het slot van een jubileumjaar en de start van de festiviteiten op 27 oktober

Festivalmerken zijn óók merken. Tijd voor minder guerrilla.

Schreef ik in mijn vorige blog nog dat het festivalseizoen was losgebarsten, is het ook alweer voorbij gevlogen. De podia afgebouwd, de campings leeg, de laatste aftermovies gedeeld. En dan begint de fase waar we misschien wel het meeste van leren: evalueren. Wat ging er goed? Wat kan beter? En… waar moeten we scherper op zijn?

Groeiende populariteit podiumbezoeken

Het Nederlandse publiek vond in 2024 in grote getalen de weg naar schouwburgen en concertzalen. Uit 'Podia 2024', de jaarlijkse publicatie van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), blijkt dat het bezoek aan de aangesloten podia steeg met 9% ten opzichte van 2023. Dit terwijl het bezoek in 2023 al 5% boven het niveau lag van vóór de coronapandemie (2019).

Rabo Clubhuis: van strategie naar beleving

Een dansende menigte in poncho’s tijdens een hoosbui op Down The Rabbit Hole. Mensen met hun benen buiten de spijlen, opgaand in de muziek. Dat is wat Judith Coster, directeur communicatie van Rabobank, het meest is bijgebleven van de festivals waar het Rabo Clubhuis voor het eerst was te bewonderen. “Dan merk je echt: we voegen iets toe.” Maar achter deze nieuwe festivalactivatie gaat meer schuil dan een goed feestje. Het Clubhuis is de tastbare vertaling van een koerswijziging die Rabobank twee jaar geleden inzette, waarbij de coöperatieve identiteit van de bank opnieuw centraal is komen te staan – in marketing én sponsoring.