Artikelen

KNWU neemt afscheid van AGU en verwelkomt Kalas als nieuwe kledingpartner

De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) maakt een transitie door in haar kledingpartnerschap. Na een vruchtbare samenwerking met het Nederlandse fietskledingmerk AGU, dat sinds augustus 2022 de nationale selecties van hoogwaardige wielerkleding voorzag, wordt Kalas, een toonaangevende Tsjechische fabrikant, per 1 januari 2025 de nieuwe performance kledingpartner.

Lancering Nieuwjaarsduik 2025

Vandaag is in Scheveningen de Nieuwjaarsduik 2025 aangekondigd. Op Nieuwjaarsdag kun je op maar liefst 171 plaatsen in heel Nederland en daarbuiten het jaar fris beginnen met een sprong in het koude water, met de bekende oranje Unox-muts op. Dat is een record. Om aan alle locaties bekendheid te geven, lanceert de organisatie het langste ‘ezelsbruggetje’ ter wereld. Op 1 januari worden er ruim 72 duizend nieuwjaarsduikers verwacht, het hoogste aantal deelnemers ooit.

SponsorLive viert tiende verjaardag met inspirerende cases en sprekers

De tiende editie van Sponsorlive en de Belgian Sponsorship Awards, die 5 december plaatsvond in Brussel, markeerde een jubileum met inspirerende keynotes en een recordaantal ingezonden (en gepresenteerde) cases. Het evenement onderstreepte zijn status als de toonaangevende conferentie voor de Belgische sponsormarkt. De conferentie vond plaats in de moderne en stijlvolle AG Campus.

Sanquin bereikt indrukwekkende mijlpaal met educatieve Minecraft-wereld

Operation Aorta, de educatieve Minecraft-wereld van Sanquin, heeft een prachtige mijlpaal bereikt. Meer dan een miljoen spelers hebben deze unieke reis ondernomen en daarmee geleerd over het belang van bloed in ons lichaam. Een bijzondere prestatie, die Sanquin met YouTuber Ronald en drie enthousiaste gamers viert.

ASML en Van Gogh Museum verlengen innovatieve samenwerking

ASML en het Van Gogh Museum hebben hun samenwerking met vier jaar verlengd. Beide partijen hebben een nieuw contract getekend, waarmee het Nederlandse hightechbedrijf als hoofdpartner tot het einde van 2028 verbonden blijft aan het museum. Het doel van de samenwerking is om een bijdrage te leveren aan het onderzoek naar, en beheer en behoud van, de grootste collectie van Vincent van Gogh ter wereld.

FC Utrecht verwelkomt NieuweStroom als nieuwe energiepartner

FC Utrecht heeft een nieuw, driejarig partnership getekend met NieuweStroom, een ambitieus bedrijf dat zich richt op duurzame energie en innovatief energiemanagement. Het contract loopt tot medio 2027 en dit is het begin van een langdurig partnership.

Dutch Grand Prix stopt: Formule 1 verdwijnt na 2026 uit Nederland

De Dutch Grand Prix wordt in 2026 voor het laatst verreden. De organisatie kiest ervoor om het contract met de Formule 1 (FOM) niet te verlengen. Een bewuste keuze, benadrukt Dutch GP-directeur Robert van Overdijk: “We stoppen op het hoogtepunt.” De exacte datum van de allerlaatste Dutch Grand Prix wordt volgend jaar bekendgemaakt.

Verdeling topsportbudgetten vereist scherpe keuzes

NOC*NSF zet bij de verdeling van de topsportbudgetten voor de komende 4 jaar maximaal in op prestatiepotentieel in de verschillende sporten. Verschraling van het totale budget door kostenstijging vereist scherpe keuzes. Daardoor is er minder geld beschikbaar voor de investeringen in talentontwikkeling en innovatie die nodig zijn om ook op lange termijn succesvol te blijven. De nu vastgestelde jaarbudgetten zijn bovendien niet volledig te garanderen omdat de effecten op de sport van enkele kabinetsmaatregelen nog onzeker zijn.

Rotterdamse marathon mag toch groeien: naar 25.000 deelnemers

De NN Marathon Rotterdam, een van de meest iconische loopevenementen van Nederland, staat aan de vooravond van een significante transformatie. Na maanden van overleg, debat en politieke druk is er groen licht gegeven voor een substantiële groei in 2026, het jubileumjaar waarin de marathon voor de 45e keer georganiseerd wordt. De capaciteit wordt verhoogd met minstens 6.000 lopers, en mogelijk zelfs 8.000, waarmee het totaal op 25.000 deelnemers kan uitkomen.

TUI bundelt de krachten met The Walt Disney Company

TUI kondigt een nieuwe samenwerking aan met The Walt Disney Company Benelux voor de release van ‘Mufasa: The Lion King’. De live-action prequel van de Oscar-winnende animatieklassieker The Lion King uit 1994. Geïnspireerd door het legendarische verhaal van de film, nodigt de reisorganisatie klanten uit om de magie van Afrika te ervaren op de website, de social media kanalen en in de TUI Shops. Ook wordt er een speciale rondreis ontwikkeld.

AXA XL wordt wereldwijde hoofdpartner TEFAF

In 2024 vierde AXA XL dat de organisatie al twintig jaar lang hoofdpartner was van TEFAF Maastricht. Vanaf 2025 gaat AXA XL TEFAF ondersteuning bieden op het wereldtoneel. Al sinds het begin van de samenwerking in 2004 hebben de beide organisaties zich verenigd in de overtuiging dat de kunsten het leven kunnen veranderen en verrijken, en de banden binnen gemeenschappen kunnen aanhalen.

Lotto-trekkingsmachine gaat naar Beeld & Geluid

Vijftig jaar nadat de Lotto-ballen voor de allereerste keer aan het rollen werden gebracht, gaat de iconische Lotto-trekkingsmachine binnenkort met pensioen. Na een halve eeuw trouwe dienst vindt op zaterdag 30 november - in het jaar waarin Lotto haar 50ste verjaardag viert - de allerlaatste trekking plaats en rollen de ballen één voor één nog een laatste keer door de welbekende koker. Dan breekt het moment aan dat de machine definitief afscheid neemt en in Beeld & Geluid een welverdiende oude dag tegemoet gaat. Het is namelijk tijd om het stokje over te geven aan een nieuwe machine, die op 7 december haar debuut beleeft.

De Toekomst van Betting Sponsorships

In de afgelopen jaren is de markt van sportsponsoring in Nederland en België een dynamisch speelveld geworden, met de betting- en goksector die steeds centraler staat in gesprekken over sponsorstrategieën. De legalisering van online gokken in Nederland in 2021 en de voortdurende veranderingen in wet- en regelgeving in België hebben bedrijven, sportorganisaties en consumenten gedwongen om zich aan te passen aan een steeds complexer landschap van sponsordeals en partnerships. Wasserman, een wereldwijd 360° sport- en entertainmentmarketingbureau, heeft onlangs een visie gepresenteerd op de toekomst van betting-partnerships in Nederland en België. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in hoe de bettingsector zich zal ontwikkelen, welke kansen er liggen voor bedrijven en welke uitdagingen zich aandienen in een snel veranderende markt. Vooral sportorganisaties riskeren aanzienlijke sponsorinkomsten te verliezen indien ze hier niet op een duurzame en verstandige manier mee omgaan.

Festivak 2024: Hét podium voor de evenementenbranche

Op 13 november 2024, 11.00 uur, was het eindelijk zover. De deuren van de Brabanthallen gingen open voor alweer de 27e editie van Festivak. In twee dagen tijd kwam heel organiserend Nederland over de (roze) vloer. Meer dan 350 exposanten lieten in ‘s Hertogenbosch hun producten, diensten en ideeën zien aan 5.862 enthousiaste bezoekers.

Rijksmuseum lanceert Collectie Online, mede mogelijk gemaakt door KPN

800.000 hoge resolutie beelden, 450.000 boeken, 800 meter documentatie, 17 terabyte onderzoeksdata op 1 plek. Het Rijksmuseum lanceert Collectie Online, een nieuw platform met een onuitputtelijke schat aan beeldmateriaal, archiefbronnen, verhalen en onderzoek. Hiermee zet het museum een nieuwe stap in het zo toegankelijk mogelijk maken van kennis en schoonheid voor iedereen. Met behulp van Linked Open Data en AI-technologie kan iedereen op een eenvoudige en aantrekkelijke manier zoeken in de collectie, beeld en informatie verzamelen, downloaden en delen.